لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

سازمان ملل: شمار کشته‌شدگان جنگ سوريه از مرز ۶۰ هزار نفر گذشت


ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌ شدگان درگیری‌های سوريه از ۶۰ هزار نفر گذشته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، خانم پيلای گفت: بر اساس تحقيقی که انجام آن پنج ماه به طول انجاميده است، در فاصله روزهای ۲۵ مارس ۲۰۱۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲، تعداد ۵۹ هزار و ۶۴۸ نفر در سوريه کشته شده‌اند.

او افزود: «از آنجا که هيچ وقفه‌ای در اين نبرد از آخر ماه نوامبر به وجود نيامده است، می‌توانيم فرض کنيم که تا آغاز سال ۲۰۱۳ بيش از ۶۰ هزار نفر کشته شده‌اند.»

خانم پيلای همچنين گفت: «شمار تلفات خيلی بيشتر از آن‌چه بود که فکر می‌کرديم و اين واقعا تکان‌دهنده است.»

مخالفان حکومت سوريه تا پيش از انتشار اين گزارش، شمار کشته‌شدگان نبرد سوريه را بالغ بر ۴۰ هزار نفر عنوان می‌کردند.

۷۰ کشته در پی بمباران يک پمپ بنزين در حومه دمشق

از سوريه همچنين خبر می‌رسد هواپيماهای جنگی ارتش امروز چهارشنبه يک پمپ بنزين در حومه دمشق را مورد حمله قرار دادند که اين حمله به مرگ دست‌کم ۷۰ غيرنظامی منجر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حمله ساعت ۱۳ امروز به وقت محلی در ناحیه ملیحا در شرق دمشق رخ داد که پایگاه شورشیان سوریه محسوب می‌شود.

«حمله هواپیماهای حکومت اسد در دمشق»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:02 0:00


یکی از فعالان سیاسی که ساعتی پس از این حمله به محل حادثه رسید، به رویترز گفت: «من دست‌کم ۳۰ جنازه دیدم. آنها یا در آتش سوخته بودند و یا قطعه قطعه شده بودند.»

شبکه جهانی بی‌بی‌سی نیز گزارش داد، ویدیویی در اینترنت منتشر شده است که تصاویری از جنازه‌ها و خودروهای در آتش سوخته را نشان می‌دهد و گفته می‌شود به این حادثه ارتباط دارد، اما صحت آن هنوز تایید نشده است.

در نبرد میان نیروهای حکومت سوریه و شورشیان این نخستین بار نیست که پمپ‌ بنزین ها هدف حملات هوایی قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز در روز ۳۰ شهریور امسال، حمله هواپیماهای ارتش سوریه به یک پمپ بنزین در شمال شرق این کشور به کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند غیرنظامی انجامید که اخبار آن بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت.

در رویدادی دیگر، روز چهارشنبه یک پایگاه هوایی در شمال غرب سوریه هدف حمله شورشیانی قرار گرفت که قصد تصرف آن را دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان دیده بان حقوق بشر در سوریه نوشت، این نبرد که بر سر پایگاه هوایی افیس در استان ادلب در گرفت به کشته شدن چهار تن از شورشیان و تعداد نامشخصی از سربازان ارتش انجامیده است.

بر اساس این گزارش، شورشیان سوریه با شلیک خمپاره‌، فرودگاه نظامی افیس را که در کنار بزرگراه اصلی حلب – دمشق واقع شده است، زیر آتش گرفتند.

این حملات پس از آن انجام گرفت که مقامات سوریه اعلام کردند، فرودگاه بین‌المللی استان حلب را که در چند روز گذشته هدف حملات شورشیان قرار گرفته بود، به‌طور موقت بسته‌اند.

گفته می‌شود شورشیان کنترل بسیاری از مناطق شمال کشور را در دست دارند.
XS
SM
MD
LG