لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

وزارت ارشاد: برخی آثار از نمایشگاه کتاب تهران جمع‌آوری شده‌اند


بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز ۱۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز به کار کرده است.
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز ۱۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز به کار کرده است.

یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمع‌آوری برخی کتاب‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و این آثار را «مروج فرقه‌گرایی مذهبی»، «دارای تصاویر نامناسب» و در برخی موارد علیه امنیت ملی ایران توصیف کرد.

علی فریدونی، مدیرکل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت به خبرگزاری‌ جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «تا به حال تعدادی کتاب که به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه همخوانی نداشته‌اند از نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند. این کتاب‌ها در بخش عربی مروج افراطی‌گری و تفرقهٔ قومی و مذهبی و در بخش لاتین دارای تصاویر نامناسب بوده‌اند».

آقای فریدونی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری فارس اظهار داشت که در برخی از کتاب‌های ارائه شده در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران نام خلیج فارس جعل شده بود که این آثار هم از سطح نمایشگاه جمع‌آوری شد.

به گفته وی، آثار عربی و لاتین عرضه‌ شده در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تاکنون در چند مرحله ارزیابی شده است، اما با این حال ناظران کمیتهٔ نظارت بر محتوای بین‌الملل در غرفه‌های لاتین و عربی این بخش حضور روزانه دارند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز ۱۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که در جنوب تهران واقع است، برگزار می‌شود، اما علی‌رغم آن که سه روز از آغاز آن می‌گذرد برخی گزارش‌ها از عدم آماده شدن مجموعه نمایشگاهی و برخی غرفه‌ها حکایت دارد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز جمعه گزارش داد که برق نمایشگاه همچنان قطع می‌شود، اگرچه حسین صفری، مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب، وضعیت برق‌رسانی نمایشگاه را رو به بهبود توصیف کرده است.

این گزارش همچنین از شمار بالای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب خبر داده و عنوان می‌کند که میزان بازدیدکنندگان «از سقف آنچه پیش‌بینی می‌شد، فرا‌تر رفته است» به‌طوری که طی دو روز برخی کتاب‌ها در برخی غرفه‌ها تمام شد.

ایلنا اما در عین حال می‌افزاید که این میان غرفه‌های مرتبط با رسانه‌ها سهم چندانی از بازدیدکنندگان نمایشگاه نداشته‌اند و این غرفه‌ها «خالی‌ترین و کم‌مشتری‌ترین غرفه‌های شهر آفتاب هستند».

دوره‌های اخیر نمایشگاه کتاب تهران که در مصلی تهران برگزار می‌شد با حاشیه‌های بسیاری همراه بود که اصلی‌ترین آنها جمع‌آوری شمار بسیاری از آثار نویسندگان ایرانی یا ترجمه فارسی برخی کتاب‌ها بود و باید دید که این سیاست در نمایشگاه بیست و نهم به چه ترتیب خواهد بود.

ابراهیم نبوی، طنزپرداز ساکن فرانسه، روز جمعه در صفحه فیسبوک خود نوشت که نیروهای نظارتی در نمایشگاه کتاب تهران همه آثار او را از غرفه انتشارات «روزنه» جمع‌آوری کرده‌اند. به گفته وی برخی از این کتاب‌ها تاکنون هفت هشت بار تجدید چاپ شده است.

آقای نبوی در انتها یادآور شده است که «اگر بنا باشد کتاب‌ها بر اساس اسم نویسنده‌‌هایشان ممنوع بشوند که ۹۹ درصد کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌ها باید جمع بشوند».

سپیده جدیری، شاعر مقیم پراگ، نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته که از ناشر او خواسته‌اند که هیچ یک از کتاب‌هایش را به نمایشگاه نیاورد.

در عین حال وبسایت خبری «نگام» گزارش داده که «نشر حیان» به مدیریت مهدی خزعلی، فعال منتقد حکومت ایران، از حضور در نمایشگاه کتاب تهران منع شده است.

نشر حیان سال گذشته نیز امکان حضور در نمایشگاه کتاب تهران را نیافت که مهدی خزعلی مسئولیت آن را متوجه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانست.

XS
SM
MD
LG