لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

برگزاری دادگاه جیسون رضاییان به اتهام جاسوسی به‌صورت غیرعلنی


جیسون رضاییان روز ۳۱ تیر سال گذشته همراه همسر خود در ایران بازداشت شد.
جیسون رضاییان روز ۳۱ تیر سال گذشته همراه همسر خود در ایران بازداشت شد.

محاکمه جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست در ایران، که به اتهام جاسوسی زندانی شده است، از روز سه‌شنبه، ۵ خرداد، به‌صورت غیرعلنی آغاز شد، امری که اعتراض خانواده او را به دنبال داشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از علی، برادر جیسون رضاییان، نوشت که در جریان محاکمه این روزنامه‌نگار تنها وکیل او حضور خواهد داشت، در حالی که حتی اعضای خانواده وی نیز اجازه نیافته‌اند که در دادگاه حاضر شوند.

علی رضاییان در اعتراض به این تصمیم دادگاه گفت: «به نظرم تنها دلیلی که می‌توان برای برگزاری غیرعلنی دادگاه متصور بود این است که می‌خواهند مردم نفهمند هیچ مدرک و سندی وجود ندارد.»

وی همچنین افزود: «در نظام قضایی ایران اگر مستمسکی باشد که بتوان از آن علیه مردم استفاده کرد، هیچ وقت دادگاه را غیرعلنی برگزار نمی‌کنند.»

جیسون رضاییان که متولد مارین کانتی در ایالت کالیفرنیاست روز ۳۱ تیر سال گذشته همراه همسر خود، یگانه صالحی، و یک نفر دیگر که هرگز نامی از او برده نشد در ایران بازداشت شد. خانم صالحی اما بعدها با قید وثیقه آزاد شد.

در این مدت باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، بارها با رد اتهام جاسوسی علیه جیسون رضاییان خواستار آزادی او شده و تاکید کرده که دولت آمریکا از پا نمی‌نشیند تا زمانی که این روزنامه‌نگار آزاد شود.

روزنامه واشینگتن پست ماه گذشته به نقل از وکیل مدافع آقای رضاییان نوشت که این روزنامه‌نگار متهم به جاسوسی از طریق جمع‌آوری اسناد محرمانه در رابطه با سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی و استرداد این اسناد به «دولت‌های متخاصم» است.

این روزنامه همچنین خواستار آن شده بود که یکی از روزنامه‌نگاران آن بتواند در جریان دادگاه جیسون رضاییان حضور داشته باشد، اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی با این درخواست مخالفت کرده است.

در این حال خانواده آقای رضاییان ابراز امیدواری کرده‌اند که حداقل همسر و مادر او اجازه داشته باشند که در دادگاه حضور یابند.

علی رضاییان گفته که برادر او در طول بازداشت ۱۸ کیلوگرم وزن کم کرده است.

XS
SM
MD
LG