لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛ اردوغان وعده ترکیه جدید داد


آنکارا؛ این نخستین بار است که رئیس جمهور ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. عکس: عباس جوادی / رادیو فردا
آنکارا؛ این نخستین بار است که رئیس جمهور ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. عکس: عباس جوادی / رادیو فردا

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از صبح یکشنبه، ۱۹ مرداد آغاز شد، رخدادی که در آن رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با اکمل‌الدین احسان اوغلو، نامزد مشترک احزاب مخالف و صلاح‌الدین دمیرتاش، نامزد حزب چپ‌گرای دموکرات خلق، رقابت می‌کند.

این نخستین بار است که رئیس جمهور ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود در حالی که پیش از این پارلمان ترکیه رئیس جمهور را تعیین می‌کرد.

در این میان اردوغان از «ترکیه‌ای جدید» سخن گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات آن را محقق خواهد ساخت، اما مخالفان او می‌گویند که ترکیه در این صورت به سمت حکومت استبدادی گام برمی‌دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری رویترز سخنان آقای اردوغان در روز قبل از انتخابات را بازتاب داده است که می‌گوید: «اگر خدا بخواهد ترکیه جدیدی برقرار خواهد شد، ترکیه‌ای قدرتمند که بار دیگر از خاکسترها برخواهد خاست.»

او سپس خطاب به هزاران هوادار خود که پرچم‌های ترکیه و تصاویر اردوغان را در دست گرفته بودند، گفت: «ترکیه قدیمی را پشت سر بگذاریم. دوره انقضای سیاست‌های مبتنی بر قطبی شدن، چنددستگی و ترس سرآمده است.»

آقای اردوغان وعده داده است برخلاف روسای جمهور سابق ترکیه که نقشی تشریفاتی داشتند، قصد دارد تمام قدرتی را که قانون کنونی به رئیس جمهور می‌دهد به کار بگیرد.

یکی از حوزه‌های انتخاباتی آنکارا، ۱۹ مرداد ۱۳۹۳. عکس: عباس جوادی / رادیو فردا
یکی از حوزه‌های انتخاباتی آنکارا، ۱۹ مرداد ۱۳۹۳. عکس: عباس جوادی / رادیو فردا

قانون اساسی کنونی ترکیه که پس از کودتای ۱۹۸۰ نوشته شد او را قادر می‌سازد که ریاست جلسات کابینه را بر عهده بگیرد ضمن آن که نخست وزیر و مقامات ارشد دستگاه قضایی از جمله رئیس دادگاه قانون اساسی و قضات شورای عالی را تعیین کند.

رویترز می‌نویسد که نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی رجب طیب اردوغان در این انتخابات با کسب ۵۵ تا ۵۶ درصد آرا دارد اما اگر انتخابات در یک مرحله به پایان نرسد، دور دوم انتخابات یکشنبه، دوم شهریور برگزار خواهد شد.

همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رقیب اصلی آقای اردوغان، اکمل‌الدین احسان اوغلو باشد که آرای او حدود ۳۵ درصد پیش‌بینی شده است.

بر این اساس صلاح‌الدین دمیرتاش نیز که حزب او از کردها حمایت می‌کند، کمتر از ۱۰ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

XS
SM
MD
LG