لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

یونیسف: بیش از ۲۰ میلیون یمنی‌ نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند


طبق آمار یونیسف، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک یمنی در شرایط نامطلوبی قرار دارند که باید به آنها یاری رساند.
طبق آمار یونیسف، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک یمنی در شرایط نامطلوبی قرار دارند که باید به آنها یاری رساند.

گزارش صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، از اوضاع یمن حکایت از آن دارد که ۸۰ درصد یا بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم این کشور که درگیر جنگ داخلی و حملات هوایی کشورهای عربی شده‌اند، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۱ خرداد گزارش این نهاد بین‌المللی را بازتاب داده است که نشان می‌دهد از آخرین گزارش یونیسف در هفته گذشته تاکنون شمار یمنی‌هایی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز پیدا کرده‌اند، پنج میلیون نفر افزایش یافته است.

ائتلاف نظامی کشورهای عربی بیش از ۱۱ هفته است که مواضع شورشیان حوثی را که با سرنگونی رییس جمهوری یمن، قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند، هدف قرار داده است. این ائتلاف همچنین به محاصره مسیر هوایی یمن و بنادر این کشور دست زده که در عمل باعث شده ارسال مواد غذایی و سوخت به این کشور قطع شود.

جرمی هاپکینز، معاون نماینده یونیسف در صنعا، پایتخت یمن با اشاره به این شرایط اظهار داشت: «برآورد می‌شود که ۲۰.۴ میلیون نفر نیازمند نوعی از کمک‌های بشردوستانه باشند که ۹.۳ میلیون نفر از آنان کودک هستند».

وی افزود: «محاصره بنادر یمن به رغم گشایش‌هایی که رخ داده، عملا به این معناست که سوخت وارد این کشور نمی‌شود و از آنجا که پمپ‌های آب مکانیزه هستند، این معنا را می‌دهد که بیش از ۲۰ میلیون نفر دسترسی به آب سالم ندارند».

به گفته این مقام یونیسف، دیگر مسائلی که کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن را ضروری می‌سازد سوءتغذیه، کمبود دارو، افزایش شمار تلفات حملات هوایی، سربازگیری از میان کودکان و تخریب مدارس به دست طرفین جنگ است.

رویترز می‌نویسد یونیسف حتی پیش از آغاز جنگ در یمن آمار داده بود که حدود ۱۰ میلیون نفر از یمنی‌ها به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

با این حال، جنگ شرایط را از هر نظر بسیار وخیم‌تر کرده است. این گزارش به نقل از منابع درمانی شهر عدن عنوان می‌کند که در هفته‌های اخیر ده‌ها نفر از مردم این شهر به خاطر افزایش ناگهانی مبتلایان به تب دنگی و مالاریا جان باخته‌اند، بیماری‌هایی که خود معلول کمبود آب سالم و فقدان سیستم جمع‌آوری زباله در فصل گرماست.

XS
SM
MD
LG