لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

باراک اوباما: روسیه مسوول تشدید خشونت در اوکراین است


رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ششم شهریور روسیه را مسوول تشدید خشونت در اوکراین دانست و گفت که مسکو در حال آموزش، تسلیح و حمایت مالی از جدایی طلبان اوکراین در خاک خود است.

باراک اوباما که در یک نشست خبری در کاخ سفید سخن می‌گفت اظهار داشت که تصاویر جدید آشکارا نشان دهنده حضور نیروهای روسی در خاک اوکراین است.

وی خبر داد که قرار است ماه آینده با پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند. این نخستین دیدار آقای پتروشنکو از آمریکا از زمان به قدرت رسیدن او و نشانه‌ای قوی از اتحاد میان دو کشور است.

آقای اوباما با اشاره به تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درباره بحران اوکراین تصریح کرد که تجاوز روسیه به خاک اوکراین پیامدهای مضاعفی به دنبال خواهد داشت.

وی در عین حال هرگونه اقدام نظامی در اوکراین از سوی غرب را رد کرد.

مقام‌های اوکراین روز پنجشنبه اعلام کردند که دو ستون نظامی از تانک‌ها و نفربرهای زرهی روسیه وارد بخش جنوب شرقی اوکراین شدند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز گفته است که بیش از یک هزار سرباز روسی وارد اوکراین شده‌اند.

تحریم‌های تازه علیه روسیه

پیش از سخنان باراک اوباما، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحولات روز پنج‌شنبه اوکراین اعلام کرد که واشینگتن درصدد تصویب تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، باید تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد مردم خود تاثیرات تشدید تحریم‌ها را احساس کنند یا نه.

وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه اظهار داشت: «همچنان که تحریم‌ها را افزایش داده‌ایم، تاثیرات آن نیز بیشتر شده است. به همین خاطر همچنان تحریم‌ها را ادامه می‌دهیم و تحریم‌های بیشتری را هم در نظر داریم».

دولت اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه شهر مرزی نووآزوفسک را به اشغال خود درآورده‌اند، اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

اما فرماندهی ناتو تاکید می‌کند که تصاویر ماهواره‌ای گویای عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با حضور بیش از هزار سرباز است.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست کشور لیتوانی جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد که به بحران اوکراین اختصاص داشت.

گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس از این نشست حاکی است که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روسیه را به «دروغ‌گویی» و تلاش برای بی‌ثبات کردن اوکراین متهم کرده است.

خانم پاور اظهار داشت: «روسیه باید دروغ‌گویی را بس کند و دیگر به این منازعه دامن نزند».

وی سپس به شورای امنیت یادآوری کرد که نشست امروز این شورا، بیست و چهارمین نشستی است که در آن سعی می‌شود از «اقدامات متجاوزانه» روسیه در اوکراین ممانعت به عمل آورد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت ادامه داد: «همگی پیام سر راست و یکسانی برای روسیه فرستاده‌اند که به این منازعه خاتمه دهد، اما روسیه گوش نمی‌کند».

به گفته او، شمار نیروهای روسیه در مرز اوکراین به بالاترین حد خود از اواخر ماه می و زمانی رسیده است که مسکو عملیات نظامی خود را آغاز کرد.

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اتهام حضور نیروهای روسی در اوکراین را رد کرد و به طور متقابل، از دلایل «حضور مشاوران نظامی غربی» در اوکراین پرسید.

ویتالی چورکین اظهار داشت: «تعدادی از روس‌ها به طور داوطلبانه در مناطق شرقی اوکراین حضور یافته‌اند که این موضوع بر کسی پوشیده نیست».

وی در نهایت گفت که قصد دارد پیامی به واشینگتن بفرستد، این که دست از دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل بردارد.

XS
SM
MD
LG