لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

آمریکا استقرار دفاع موشکی تاد «در خاورمیانه را بررسی می‌کند»


یک مقام عالی در ارتش ایالات متحده اعلام کرد که واشینگتن طرح استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاورمیانه و کره جنوبی را در دست بررسی دارد.

ژنرال وینسنت بروکز، فرمانده یگان ارتش آمریکا در اقیانوس آرام، روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که آمریکا نیازی مبرم به استقرار سامانه موشکی تاد در این دو منطقه دارد، چرا که ایالات متحده دشمنانی در این مناطق دارد که از توانایی موشکی برخوردارند و نشان هم داده‌اند که تمایل به استفاده از آن را دارند.

با این حال ژنرال بروکز عنوان کرده که واشینگتن هنوز تصمیمی درباره استقرار این سامانه موشکی در خاورمیانه و کره جنوبی نگرفته است.

رویترز می‌نویسد که اگرچه ژنرال بروکز نامی از ایران نبرده، اما مقامات نظامی آمریکا در گذشته از اقدام ایران در تولید موشک‌های دوربردی که می‌تواند به اسرائیل و احتمالا اروپا برسد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته آقای بروکز، ارتش ایالات متحده باید همه گزینه‌ها را بسنجد، به‌ویژه از آنجا که استقرار سامانه تاد هزینه زیادی دارد و از این رو ارتش همچنان مشغول بررسی امکان استقرار سامانه‌های کم‌هزینه‌تر برای رفع تهدیدات کم‌اهمیت‌تر است.

ارتش آمریکا اکنون خود را مهیای انتقال یک واحد موشکی تاد از جزیره گوآم در اقیانوس آرام می‌کند، جایی که این سامانه حدود یک سال آماده عملیات بود. این ارتش چهار واحد موشکی فعال تاد در اختیار دارد و واحد پنجم نیز در سال جاری میلادی آماده عملیات خواهد شد.

در همین رابطه یکی از مشاوران کنگره آمریکا به رویترز گفت: «ما باید تصمیم بگیریم که کجا بیشترین نیاز را داریم. پرسش این است که فرمانده یگان مرکزی به چه چیزی برای محافظت از نیروهای ایالات متحده نیاز دارد؟»

پیش از این فرمانده نیروهای آمریکا در کره جنوبی گفته بود که او پیشنهاد داده برای مقابله با تهدید اتمی روزافزون کره شمالی سامانه موشکی تاد در کره جنوبی استقرار یابد.

کره شمالی چندی پیش آمریکا را تهدید به حمله پیش‌دستانه اتمی کرد. ارتش این کشور همچنین روز دوشنبه در واکنش به رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا، دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد به دریا شلیک کرد.

XS
SM
MD
LG