لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

آمریکا: توافق نهایی با ایران طبیعتا باید به تصویب شورای امنیت برسد


جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گزارشها درباره ارجاع توافق احتمالی هسته‌ای شش قدرت جهانی و ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را تایید کرد و آن را رویه‌ای معمول دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جن ساکی روز جمعه ۲۲ اسفند گفت که اگر تا مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع اتمی با ایران، این توافق حاصل شود، آن وقت برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده خواهد شد.

خانم ساکی تاکید کرد اما این اقدام ارتباطی با آن‌چه شورای امنیت در رابطه با رفع تحریم‌های ایران انجام خواهد داد، ندارد.

این اظهارات، سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه هفته‌نامه «صدا»، چاپ ایران، را تایید می‌کند.

آقای ظریف گفته بود که توافق احتمالی کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در قطعنامه‌ای بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت و در نتیجه به توافقی بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود، به‌طوری که دولت‌های فعلی و آتی ایران و آمریکا نیز ملزم به رعایت مفاد آن خواهند بود.

به دنبال این بحث خبرگزاری رویترز گزارش داد که قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با یکدیگر هستند که در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، شورای امنیت قطعنامه‌ای در این باره صادر کند.

به نوشته رویترز، این قطعنامه احتمال اخلال کنگره آمریکا در روند اجرای چنین توافقی را کاهش می‌دهد.

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به تازگی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبران ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تایید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.

در نامه این سناتور‌ها آمده است: «رییس جمهوری بعدی می‌تواند چنین توافقنامه‌ای را با یک چرخش قلم باطل کند و کنگره آینده می‌تواند مفاد این توافقنامه را در هر زمانی تغییر دهد».

باراک اوباما اما در واکنش به این اقدام سناتورهای آمریکایی گفت که «من به جای سناتور‌ها از نامه به رهبران ایران خجالت کشیدم».

XS
SM
MD
LG