لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

دبیرکل سازمان ملل: بازرسان روز شنبه سوریه را ترک می‌کنند


بان گی مون می‌گوید که بازرسان سازمان ملل نمونه‌ها و مستندات خود را در اختیار اعضای شورای امنیت و دیگر اعضای سازمان ملل قرار خواهند داد.
بان گی مون می‌گوید که بازرسان سازمان ملل نمونه‌ها و مستندات خود را در اختیار اعضای شورای امنیت و دیگر اعضای سازمان ملل قرار خواهند داد.
بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که تحقیقات بازرسان بین‌المللی در رابطه با حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه تا روز جمعه، هشتم شهریور، ادامه پیدا می‌کند و آنها روز شنبه نیز از این کشور خارج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بان که در وین به‌سرمی‌برد اظهار داشت، گروه بازرسان سازمان ملل به محض این که سوریه را ترک کنند نتایج تحقیقات خود را به او تحویل خواهند داد.

این گروه از بازرسان دو بار توانسته‌اند به محل وقوع حمله شیمیایی در حومه دمشق وارد شوند و از آثار به‌جای مانده از حمله نمونه‌برداری کنند.

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت که او روز چهارشنبه، هفتم شهریور با باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده درباره شرایط سوریه گفت‌وگویی انجام داده است و این که چگونه می‌توان به فرایند تحقیقات شتاب بیشتری بخشید.

وی افزود، به رییس جمهوری آمریکا اطمینان داده است که بازرسان سازمان ملل اطلاعات، نمونه‌ها و مستندات خود را در اختیار اعضای شورای امنیت و در مجموع، همه اعضای سازمان ملل متحد قرار خواهند داد.

حمله شیمیایی هفته گذشته در حومه دمشق که به مرگ صدها نفر انجامید بحث مداخله نظامی غرب در سوریه را شدت بخشیده است. آخرین اظهار نظر باراک اوباما در این زمینه نیز حاکی از ضرورت «مجازات» حکومت سوریه است، اگرچه رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده که هنوز دراین‌باره تصمیم نهایی نگرفته است.

با این حال حکومت بشار اسد دخالت نیروهای این کشور در حمله شیمیایی هفته گذشته را تکذیب می‌کند و آن را به مخالفان خود نسبت می‌دهد.

استفاده از سلاح شیمیایی مغایر با قوانین بین‌المللی است چنان‌چه بان گی مون نیز در سخنان روز پنج‌شنبه خود، حمله شیمیایی در حومه دمشق را «جنایت علیه بشریت» خواند و تاکید کرد که عاملان آن باید پاسخگوی چنین کاری باشند.

دبیر کل سازمان ملل در نهایت با اشاره به جنگ داخلی سوریه و پیامدهای آن گفت: «آن‌چه اهمیت دارد این است که تمام اختلاف عقیده‌ها باید از طریق صلح‌آمیز و گفت‌وگو حل شود.»

فرانسه در جست‌وجوی راه حل سیاسی

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نیز روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور بر ضرورت «راه‌حل سیاسی» در رابطه با بحران سوریه تاکید کرد، اما در ادامه گفت، چنین راه‌حلی تنها زمانی پدید خواهد آمد که جامعه جهانی بتواند کشتار مردم سوریه را متوقف کند.

رویترز می‌نویسد که به‌نظر می‌رسد اولاند اکنون به نسبت هفته گذشته احتیاط بیشتری به خرج می‌دهد چرا که او در آغاز گفته بود، فرانسه آماده مجازات عاملان حمله شیمیایی در سوریه است و این‌که جامعه جهانی باید به زور متوسل شود.

بر اساس این گزارش، رییس جمهوری فرانسه پس از دیدار با احمد جربا، رییس ائتلاف ملی سوریه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «همه چیز باید از مجاری سیاسی حل شود، اما چنین مسئله‌ای تنها زمانی رخ خواهد داد که ائتلاف [ملی سوریه] بتواند به عنوان یک نیروی جایگزین که قدرت کافی دارد خود را نشان دهد.»

وی افزود: «ما تنها زمانی به این مسئله دست می‌یابیم که جامعه جهانی بتواند به‌طور حتی موقت مانع افزایش خشونت‌ها در سوریه شود که یک نمونه آن حمله شیمیایی اخیر است.»

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک فرانسه می‌گویند که آقای اولاند در گفت‌وگو با احمد جربا درباره فراهم آوردن کمک‌های نظامی بیشتر برای شورشیان گفت‌وگو کرده است.

پیش از این فرانسه و بریتانیا در اروپا بر ضرورت ارائه کمک‌های بیشتر نظامی به مخالفان حکومت سوریه تاکید کرده بودند.

هشدارهای فرمانده سپاه ایران

در همین حال فرمانده سپاه پاسداران نیز درباره حمله احتمالی غرب به سوریه هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی به «نابودی» اسرائیل منجر خواهد شد.

محمدعلی جعفری که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت دولت آمریکا «تحت تاثیر لابی» اسرائیل بحث حمله نظامی به سوریه را پیش کشیده است.

وی سپس گفت: «صهیونیست‌ها باید بدانند که حمله نظامی آمریکا به سوریه نه ‌تنها به نجات این رژیم جعلی از چنگ مقاومت منجر نخواهد شد بلکه به‌ معنای نابودی قریب‌الوقوع اسرائیل خواهد بود.»

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود: «ما بخشی از جنگ داخلی سوریه نیستیم، اما اگر متوجه بشویم که هرگونه قصدی برای ضربه زدن به ما وجود دارد، با قدرتی عظیم به آن پاسخ می‌دهیم.»

اما هشدارهای فرمانده سپاه پاسداران ایران تنها متوجه اسرائیل نبوده است، بلکه شامل ایالات متحده و کشورهای عربی مخالف حکومت سوریه نیز می‌شود.

به گفته آقای جعفری، اگر آمریکا به سوریه حمله کند، «فضاحت‌بارترین شکست تاریخ را تجربه خواهد کرد و سوریه به قتلگاه و معرکه‌ای به مراتب خطرناک‌تر از ویتنام برای آمریکا تبدیل خواهد شد».

وی همچنین گفته است: «برخی دولت‌های منطقه و رژیم‌های مرتجع عربی که از حمله نظامی به سوریه حمایت می‌کنند نیز باید بدانند که آتش این جنگ‌طلبی تنها به سوریه محدود نخواهد شد و دامن همه جنگ‌افروزان و حامیان آنها را خواهد گرفت.»

ایران در کنار روسیه مهم‌ترین متحد حکومت بشار اسد محسوب می‌شود و در جنگ داخلی سوریه حمایت‌های گسترده‌ای از این رژیم کرده است. برخی گزارش‌ها نیز از کمک‌های نظامی ایران به بشار اسد و حتی حضور نیروهای سپاه در سوریه حکایت دارد، اگرچه تهران این گزارش‌ها را تکذیب می‌کند.

روسیه: مداخله نظامی در سوریه چالش با منشور سازمان ملل است

از سویی وزارت امور خارجه روسیه نیز مداخله نظامی در سوریه را «چالشی آشکار» با منشور سازمان ملل متحد نامید و خواستار راه‌حل «دیپلماتیک و سیاسی» شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه که روز چهارشنبه با بان گی مون گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت، طرح برخی دولت‌ها برای اقدام نظامی علیه سوریه به‌طور آشکار بندهای کلیدی منشور سازمان ملل متحد دیگر هنجارهای قانون بین‌المللی را به چالش می‌کشد.

به گفته آقای گاتیلوف، در این شرایط ضرورت دارد که ابزار دیپلماتیک و سیاسی را به کار گرفت؛ همچنین باید به کارشناسان سازمان ملل متحد اجازه داد تحقیقات خود را درباره حمله احتمالی شیمیایی در سوریه تکمیل کنند و گزارش آن را به شورای امنیت ارائه دهند.

روسیه، یکی از اعضای شورای امنیت است که حق وتو دارد و تاکنون اجازه اقدام این شورا علیه حکومت سوریه را نداده است.
XS
SM
MD
LG