لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی در ستاد انتخابات کشور
اکبر هاشمی رفسنجانی در ستاد انتخابات کشور
اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین دقایق باقی‌مانده از مهلت ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، وارد وزارت کشور شد و نامزدی خود را اعلام کرد.

هم‌زمان، اسفندیار رحیم‌مشایی نیز به همراه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، علاوه بر محمود احمدی نژاد، مجتبی ثمره هاشمی، حمید بقايی و علی نيکزاد، اسفندیار رحیم مشايی را همراهی میکردند.

محمدرضا رحیمی،‌ معاون اول رییس جمهوری ایران، هم در دقایق پایانی ثبت نام کرده است.

روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت، خبرسازترین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود تا جایی که تعداد چهره‌های سرشناسی که با سودای رسیدن به مسند ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شدند لحظه به لحظه افزایش می‌یافت.

سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، رامین مهمانپرست، محمد شریعتمداری، علی‌اکبر ولایتی، ابراهیم اصغرزاده، مسعود پزشکیان، صادق خلیلیان، داوود احمدی‌نژاد، محمدحسن ابوترابی‌فرد، منوچهر متکی، طهماسب مظاهری، پرویز کاظمی، جواد اطاعت و علی اکبر جوانفکر برخی از این چهره‌ها بودند که به جریان‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی منسوب هستند.

پیش از این محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، به‌طور تلویحی پاسخ آخر خود را به دعوت‌ها برای حضور در انتخابات داده و با اعلام حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی، موضوع نامزدی خود را به شکل عملی منتفی ساخته بود.

آقای خاتمی گفته بود که حکومت ایران نمی‌خواهد اصلاح‌طلبان بر سر کار بیایند و حتی اگر از مرحله بررسی صلاحیت‌ها هم بگذرند، حق ندارند که بیش از حد مجاز رای بیاورند.

اما با این حال در آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گزارش‌هایی از «محاصره» دفتر محمد خاتمی منتشر شد.

وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نوشت که نیروی انتظامی در کنار لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی اطراف دفتر آقای خاتمی در میدان یاسر تهران حضور یافته‌اند و به فعالان سیاسی اجازه ورود به آنجا را نمی‌دهند.

اما این گزارش تکذیب محمدرضا تابش، نماینده مجلس و از بستگان محمد خاتمی را در پی داشت.

آقای تابش گفت که اگر پلیس و نیروی انتظامی در آن منطقه حضور دارد برای رعایت نظم و امنیت آنجا است و دفتر آقای خاتمی روال عادی کار خود را انجام می‌دهد.

با این حال "کلمه" در خبری دیگر تاکید کرد که حتی برخی مراجعان به دفتر آقای خاتمی بازداشت شده‌اند.

تصمیم نهایی هاشمی

در این میان ماجرای آمدن یا نیامدن اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از موضوعات عمده‌ای بود که بحث و پیش‌بینی درباره آن تا آخرین دقایق ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت.

آقای هاشمی رفسنجانی که اکنون حمایت محمد خاتمی و برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرایان میانه‌رو را دارد، پیشتر گفته بود که نظر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای او شرط است و بدون موافقت آقای خامنه‌ای حضور او نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

این در حالی است که محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر علی خامنه‌ای، ورود آقای هاشمی به انتخابات را «طرح و برنامه آمریکا» خوانده بود. برخی دیگر از حامیان رهبر جمهوری اسلامی نیز به اقای هاشمی هشدار داده بودند که نیاید.

اما این‌ها باعث نشد که دعوت کنندگان از هاشمی رفسنجانی از تلاش برای جلب موافقت او برای حضور در انتخابات دست بردارند، به‌طوری که علی مطهری صبح روز شنبه به دفتر کار آقای هاشمی مراجعه کرد و بار دیگر دعوت خود را تکرار کرد.
XS
SM
MD
LG