لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس روز ۱۱ نوامبر تعيين شد


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تهران طرح‌های جدیدی را برای پایان دادن به اختلافات ارائه کرده است
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تهران طرح‌های جدیدی را برای پایان دادن به اختلافات ارائه کرده است
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با انتشار بیانیه مشترکی از توافق بر سر برگزاری دور بعدی مذاکرات میان طرفین در تهران در روز ۱۱ نوامبر- ۲۰ آبان- خبر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، هفتم آبان، در پایان مذاکرات دو روزه با تهران، این گفت‌وگوها را «بسیار سازنده» توصیف کرد. نماینده جمهوری اسلامی نیز از طرح‌ هیات ایرانی برای پایان دادن به اختلافات میان دو طرف سخن گفت.

این یازدهمین دوره مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سال گذشته محسوب می‌شد که برخلاف روال پیشین به انتشار بیانیه مشترک آنها انجامید و چنان‌چه رویترز می‌نویسد امیدها را نسبت به حل مناقشه اتمی ایران افزایش داد.

ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت که آژانس و ایران «نشست بسیار سازنده‌ای در رابطه با مسائل گذشته و حال داشتند».

در نقطه مقابل نیز رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تهران طرح‌های جدیدی را برای پایان دادن به این مناقشه ارائه کرده است.

وی اظهار داشت: «من معتقدم که با ارائه این طرح‌های جدید، ما می‌توانیم فصل جدیدی را در همکاری با یکدیگر بگشاییم. هدف نهایی، برطرف کردن تمام مسائل باقی‌مانده است.»

رضا نجفی روز دوشنبه نیز ضمن انتقاد تلویحی از رویکردهای پیشین در مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران این‌بار «یک پیشنهاد عملیاتی» برای حل اختلافات ارائه کرده است، او اما از بیان جزییات بیشتر خودداری کرد.

با این حال خبرگزاری رویترز همان روز گمانه‌زنی کرد که پیشنهاد ایران می‌تواند شامل صدور اجازه بازرسی از سایت نظامی پارچین شود، امری که آژانس بین‌المللی مدت‌هاست به آن اصرار دارد، اما تهران تاکنون از آن امتناع کرده است.

در همین زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا نیز گزارش داده که ترو واریورانتا در کنفرانس خبری خود تاکید کرده که مذاکرات دو روزه ایران و آژانس «جامع و شامل همه موارد از جمله بازدید از پارچین بود».

او اما گفته است از آنجا که فعلا بر روی جزییات مطالعه و کار می‌شود، نمی‌تواند توضیح بیشتری بدهد و بعد از دستیابی به نتیجه دراین‌باره اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

بازدید از سایت پارچین یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده که مذاکرات دو سال اخیر را به بن‌بست‌ کشانده است. آژانس نسبت به انجام آزمایش‌هایی مربوط به تولید سلاح هسته‌ای در این پایگاه نظامی مشکوک است، اما ایران این مسئله را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG