لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

مقام وزارت بهداشت ایران: شناسایی ۶۴ مورد وبا در شرق کشور


به گفته مقامات وزارت بهداشت، بیماری وبا فقط در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان دیده شده است
به گفته مقامات وزارت بهداشت، بیماری وبا فقط در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان دیده شده است
به دنبال گزارش‌هایی که از شیوع بیماری وبا در افغانستان حکایت دارد، یک مقام وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور، تایید کرد که این بیماری وارد کشور شده است و ۶۴ نفر نیز به آن مبتلا هستند.

خبرگزاری فارس به نقل از محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت کشور، می‌نویسد، همه این ۶۴ نفر که به بیماری وبا مبتلا شده‌اند، از میان «مهاجران غیرقانونی» هستند، و هنوز هیچ موردی از ابتلای شهروندان ایرانی به این بیماری گزارش نشده است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، این بیماری «تاکنون فقط در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان دیده شده است که با همکاری نیروی انتظامی و فرمانداری شهرهای دیگر به سرعت همه افراد مبتلا و مشکوک به این بیماری شناسایی و تحت کنترل و درمان درآمدند».

آقای گویا همچنین از مرگ یکی از مبتلایان به بیماری وبا خبر داده است که «دیر به مرکز درمانی رسانده شده بود».

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌های روسیه و کشورهای آسیای میانه منتشر شد مبنی بر این که ۱۵۰۰ نفر در استان بدخشان افغانستان به بیماری وبا مبتلا شده‌اند.

رادیو اروپای آزاد / رادیو لیبرتی همان زمان گزارش داد که دولت تاجیکستان به درخواست وزارت بهداشت این کشور مرزهای خود با افغانستان را به‌ طور موقت بسته است.

اکنون نیز مقامات وزارت بهداشت ایران از «آماده‌باش» مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های کشور برای مقابله با گسترش بیماری وبا سخن می‌گویند و تاکید می‌کنند که این حالت آماده‌باش تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.

در همین حال یک مقام دیگر وزارت بهداشت ایران اطمینان می‌دهد که «نگرانی از بابت شیوع بیماری وبا در کشور وجود ندارد».

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، که با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «احتمال گسترش وبا از استان‌های جنوب شرقی كشور به ساير نقاط وجود ندارد، زيرا هوا رو به خنكی رفته و شرايط شيوع وبا از بين می‌رود و از سوی ديگر ۹۵ درصد جمعيت كشور به آب آشاميدنی سالم دسترسی دارند، هرچند كه اين بيماری از طريق مصرف سبزی آلوده نيز منتقل می‌شود.»

این مقام وزارت بهداشت اما شناسایی تنها ۳۰ مورد وبا در کشور را تایید کرد که همگی آنها مربوط به «اتباع بیگانه است که به‌ طور غیرقانونی از افغانستان وارد کشور شده‌اند».

در سال‌های اخیر نیز گزارش‌هایی درباره شیوع وبا در کشور منتشر می‌شد که با هشدارهای وزارت بهداشت درباره استفاده از سبزیجات همراه بود، به‌ویژه در سال ۱۳۹۰ که مرگ چند نفر در کشور بر اثر ابتلا به آن تایید شد.
XS
SM
MD
LG