لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

ایران ادعای مجاهدین خلق درباره «پایگاه اتمی مخفی» را تکذیب کرد


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امو خارجه ایران، گزارش سازمان مجاهدین خلق درباره «پایگاه اتمی مخفی» در حوالی دماوند را «داستان‌سرایی» می‌نامد
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امو خارجه ایران، گزارش سازمان مجاهدین خلق درباره «پایگاه اتمی مخفی» در حوالی دماوند را «داستان‌سرایی» می‌نامد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش اخیر سازمان مجاهدین خلق مبنی بر وجود یک «پایگاه اتمی مخفی» در حوالی شهر دماوند را تکذیب کرد.

عباس عراقچی روز جمعه، ۲۱ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت که این گزارش ادامه «داستان‌سرایی‌های گروهک ورشکسته منافقین» است و به‌ هیچ وجه صحت ندارد.

مقامات ایران از گروه اپوزیسیون مجاهدین خلق که دوره‌ای به مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی روی آورده بود، به عنوان «منافقین» یاد می‌کنند.

این سازمان روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیر، گزارشی منتشر کرد که می‌گفت به اسناد و شواهدی دال بر وجود یک پایگاه اتمی دست یافته که در تونل‌های کوهستانی پنهان نگاه داشته شده است.

بر اساس گزارش سازمان مجاهدین خلق که خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز آن را منتشر کردند، این پایگاه اتمی قرار است شامل ۳۰ تونل و ۳۰ انبار بشود و به تازگی نیز چهار تونل آن تکمیل شده است.

مجاهدین خلق همچنین از محسن فخری‌زاده، از اعضای ارشد سپاه پاسداران، به عنوان یکی از مسئولین این پروژه نام برده‌اند، چهره‌ای که از او به عنوان «مرد مرموز برنامه اتمی ایران» یاد می‌شود و نشریه فارن پالسی نیز نام او را در فهرست ۵۰۰ شخصیت قدرتمند جهان قرار داده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش را «داستان‌سرایی» و «بی‌ارزش» می‌خواند.

آقای عراقچی گفت: «بی‌اعتباری گروهک تروریستی منافقین آن قدر زیاد است که انتشار چنین اخباری از سوی آنها ارزش پاسخگویی ندارد.»

سازمان مجاهدین خلق اوایل دهه ۱۳۸۰ مستنداتی را در ارتباط با سایت هسته‌ای نطنز ارائه داد که مورد توجه کشورهای غربی واقع شد، اما گزارش‌های بعدی آنان درباره آن‌ چه «فعالیت پنهان اتمی ایران» خوانده‌اند، اثبات نشده است.

این سازمان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که موضوع پایگاه اتمی مخفی در نزدیکی شهر دماوند را بررسی کند و از آن پایگاه بازدید داشته باشد.

سازمان مجاهدین خلق برای سال‌ها در فهرست گروه‌های ترورریستی آمریکا قرار داشت، اما وزارت امور خارجه ایالات متحده سال گذشته این گروه را از فهرست تروریست‌ها خارج کرد.
XS
SM
MD
LG