لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

قشقاوی: ابوطالبی نماینده قطعی ایران در سازمان ملل است


حسن قشقاوی، معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران
یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران می‌گوید که حمید ابوطالبی در حال حاضر «نماینده قطعی» جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد است و تهران گزینه دیگری برای این مقام ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس در روز پنج‌شنبه، چهار اردیبهشت، حسن قشقاوی، معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران، با انتقاد از ایالات متحده در ارتباط با عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی گفت که واشینگتن تحلیل دقیقی برای این اقدام خود ندارد.

او همچنین از حمید ابوطالبی دفاع کرد و گفت که سابقه دیپلماتیک او به عنوان سفیر ایران در کشورهای غربی «بسیار روشن» است.

حمید ابوطالبی گزینه دولت حسن روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد است، چهره‌ای که ایالات متحده او را به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت خود در تهران در سال ۱۳۵۸ متهم می‌کند.

از این رو کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رسانده است که از دولت باراک اوباما می‌خواهد از صدور ویزا برای آقای ابوطالبی خودداری کند.

این قانون به امضای باراک اوباما نیز رسیده است، اما ایران این اقدام دولت آمریکا را «نقض قوانین بین‌المللی» دانسته و به سازمان ملل متحد شکایت برده است.

اکنون نیز حسن قشقاوی تاکید می‌کند که همچنان نماینده قطعی ایران در سازمان ملل متحد کسی جز حمید ابوطالبی نیست و تهران در حال حاضر نیز هیچ گزینه جدیدی را مد نظر ندارد.

او همچنین خاطرنشان ساخته است که جمهوری اسلامی «پیگیری‌های سیاسی خود را در این باره انجام داده است».

پیش از این «کمیته روابط با کشور میزبان» در سازمان ملل متحد که به شکایت ایران در این زمینه رسیدگی می‌کند، این مورد را «منحصر به‌فرد» توصیف کرده بود، اما هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

این در حالی است که حمید ابوطالبی اتهام دست داشتن در گروگان‌گیری آبان ۱۳۵۸ را رد می‌کند و می‌گوید که پس از گروگان‌گیری یک‌ بار به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارت آمریکا در تهران حضور یافته است.
XS
SM
MD
LG