لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

مقام ارشد آمریکایی: صادرات نفت ایران در چارچوب توافقات است


یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش‌های اخیر درباره صادرات بیش از حد مجاز نفت ایران را رد کرد و اطمینان داد که میزان فروش نفت ایران همچنان در چارچوب توافقات قدرت‌های جهانی با تهران است.

این مقام آمریکایی که نام او منتشر نشده است روز جمعه، ۱۵ فروردین، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما هیئت‌هایی را مامور گفت‌وگو با مشتریان نفت ایران کرده‌ایم و از این نظر خیال‌مان راحت است. در واقع، آنها در همان چارچوب تعیین‌شده حرکت می‌کنند و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که فکر کنیم آنها چنین نمی‌کنند.»

ایران مطابق توافق‌نامه شش ماهه ژنو مجاز است که روزانه تا سقف یک میلیون بشکه نفت صادر کند، اما خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارش‌های مختلفی‌ ادعا کرده است که ایران از توافق‌نامه ژنو تخطی می‌کند و نفت بیشتری نسبت به حد مجاز در توافق‌نامه ژنو به مشتریان خارجی خود می‌فروشد.

از جمله گزارش روز ۶ فروردین این خبرگزاری حاکی است که میزان فروش نفت ایران در ماه مارس به‌ طور میانگین روزانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است.

اواخر اسفند گذشته نیز رویترز نوشت که فروش نفت ایران در چهار ماه متوالی فوریه، ژانویه، دسامبر و نوامبر بالاتر از یک میلیون بشکه در روز بوده است.

اما این مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید که ایالات متحده همیشه این نوسانات را در نظر دارد و به همین خاطر بر روی مجموعه اطلاعات و داده‌ها تمرکز می‌کند، نه اطلاعات بر اساس مقاطع کوتاه زمانی.

وی در نهایت تاکید کرده است که ایالات متحده همچنان مراقب اوضاع است و بر این موضوع نظارت دارد.

دولت باراک اوباما پیش از این بارها اعلام کرده است که تحریم‌ها علیه ایران همچنان برقرار است و کسانی که تحریم‌ها را نقض کنند با مجازات مواجه خواهند شد.

نمونه این مجازات‌ها نیز اعلام جرم وزارت دادگستری علیه یک شهروند چینی است که اتهام او صادرات کالاهایی به ایران ذکر شده است که می‌تواند در برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته شود.

در این حال مذاکرات ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی با ایران درباره مناقشه هسته‌ای آن همچنان ادامه دارد و روز سه‌شنبه هفته جاری، ۱۹ فروردین، در وین از سر گرفته می‌شود.
XS
SM
MD
LG