لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

جانشین نماینده خامنه‌ای در سپاه: رییس‌جمهوری آینده باید فرمانبردار رهبر باشد


عبدالله حاج صادقی می‌گوید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدانند تنها «مجری سیاست‌های نظام هستند و نه سیاست‌گذار».
عبدالله حاج صادقی می‌گوید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدانند تنها «مجری سیاست‌های نظام هستند و نه سیاست‌گذار».
عبدالله حاج صادقی، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه، می‌گوید که رییس جمهوری آینده ایران باید معنای مقاومت را بفهمد، نسبت به رهبر فرمانبردار باشد و حتی حاضر باشد که سر خود را از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای حاج‌صادقی که چهارشنبه شب، ۲۲ خرداد، در جمع عده‌ای از نیروهای سپاه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: «خروجی انتخابات باید کسی باشد که در تراز دهه چهارم انقلاب، یعنی دوران پیشرفت و عدالت که انقلاب باید جهانی شود نه تثبیت، توانمند باشد و معنای مقاومت را بفهمد.»

به گفته او، رییس جمهوری باید «نسبت به ولایت فرمانبردار باشد... کسی که نه ارادت بخواهد و نه اشارت، بلکه اراده رهبری را بفهمد و سر دهد.»

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به روال دوره‌های قبل از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند. یکی از شروطی که این شورا برای نامزدی در انتخابات قائل است، التزام به اصل ولایت فقیه محسوب می‌شود و نامزدی که این ویژگی را نداشته باشد، رد صلاحیت می‌شود.

اما با وجود این، در هر دوره از انتخابات این بحث به میان می‌آید که کدام نامزد به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک‌تر است و آیت‌الله خامنه‌ای به کدام یک از آنها نظر دارد.

اکنون جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدار می‌دهد که تنها باید «فرمانبردار ولایت» باشند.

وی گفت: «برخی می‌خواهند به تعامل با رهبری برسند و رهبری را مطابق با کارهای خود راضی کنند، ما این گونه رییس ‌جمهوری نمی‌خواهیم.»

این مسوول در سپاه پاسداران تاکید کرد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدانند تنها «مجری سیاست‌های نظام هستند و نه سیاست‌گذار».

در ماه‌های آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بسیاری از محافظه‌کاران او را به دور شدن از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند. آنها اطرافیان آقای احمدی‌نژاد یا «جریان انحرافی» را عامل این مسئله می‌دانند و اسفندیار رحیم‌مشایی، نزدیک‌ترین چهره به رییس دولت ایران را «راس جریان انحرافی» می‌نامند.

آقای رحیم‌مشایی برای نامزدی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت‌نام کرد، اما شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد و مانع حضورش در انتخابات شد.

عبدالله حاج صادقی با اشاره به این اتفاق می‌گوید: «در همان روزهای نخست می‌گفتند که اگر کاندیدایی از ما رد شود، مردم آشوب می‌کنند و به خیابان‌ها می‌ریزند، اما دو نفر هم نیامدند و در نهایت تصمیم گرفتند تا سفرهای استانی را جمع کنند.»

سفرهای استانی از جمله برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد در دوران هشت ساله ریاست جمهوری او بود.

این سفرها اما در ماه‌های اخیر و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ابعاد متفاوتی نسبت به قبل یافته بود، به‌طوری که محافظه‌کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، آقای احمدی‌نژاد را متهم می‌کردند که از این سفرها در جهت تبلیغ اسفندیار رحیم‌مشایی استفاده می‌کند. آقای رحیم‌مشایی در اکثر این سفرها رییس دولت را همراهی می‌کرد.

انتقاد از حسن روحانی

آقای حاج‌صادقی در ادامه سخنان خود بدون نام بردن از حسن روحانی، نامزد اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، به انتقاد از وی پرداخت.

وی با اشاره به سخنان آقای روحانی درباره مذاکره با ایالات متحده و نام بردن از آمریکا به عنوان «کدخدا» گفت: «کسی که ادعا دارد در صف ولایت است به استکبار نباید وعده دهد، چه کسی می‌گوید که کنار آمدن با کدخدا مشکلات را حل می‌کند و جالب است که می‌پذیرند آمریکا کدخدا باشد، آمریکا غلط کرده که کدخدا باشد.»

حسن روحانی پیش از این در جریان مناظره تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی درباره این مسئله داده بود.

او در در واکنش به گفته غلامعلی حدادعادل، دیگر نامزد انتخابات، دراین‌باره اظهار داشت: «از من سوال کرده بودند که مذاکره با آمریکا راحت‌تر است یا اروپا. من گفتم آمریکا. چون آمریکا کدخدای اروپاست.»

حدادعادل گفته بود که اگر چنان‌چه حسن روحانی می‌گوید آمریکا کدخدای جهان باشد، پس لابد ایران نیز رعیت آن است. اما آقای روحانی گفت که این سخنان «اشتباه» منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG