لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

واکنش منفی ایران به توافق بر سر آغاز دوباره مذاکرات صلح خاورمیانه


ایران در واکنش به توافق میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، این مذاکرات را از هم‌اکنون «محکوم به شکست» دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیر عبدالهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه، ۲۸ تیر، ضمن انتقاد از تلاش‌های ایالات متحده برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه گفت از آنجا که اسرائیل به مذاکرات «التزام ندارد» و به تمام معاهدات بین‌المللی «پشت پا زده»، این مذاکرات «همچون گذشته محکوم به شکست است».

آقای عبداللهیان همچنین مذاکرات صلح خاورمیانه را «روند سازش» نامید و اظهار داشت که مردم فلسطین «با توجه به حمایت همیشگی خود از مقاومت اسلامی... در بازپس‌گیری تمامی سرزمین‌های اشغالی به تلاش‌های مزبور دل نبسته‌اند».

مذاکرات صلح خاورمیانه از سال ۲۰۱۰ تاکنون به‌ دلیل اعتراض طرف فلسطینی به ساخت‌وسازهای اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس متوقف شده است.

اما روز جمعه، ۲۸ تیر، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که با تلاش‌های آمریکا سرانجام طرفین به توافق رسیدند که مذاکرات صلح را ازسربگیرند.

آقای کری سپس پیش‌بینی کرد که نمایندگان اسرائیل و فلسطین به زودی برای انجام مذاکرات به واشینگتن سفر کنند.

با این حال جمهوری اسلامی ایران که از جنبش ضداسرائیلی حماس و «جریان مقاومت» حمایت می‌کند، از این مذاکرات استقبال نکرده و موضعی منفی در برابر آن اتخاذ کرده است.

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، رهبران فلسطینی باید «درایت» داشته باشند و «به جای دل خوش کردن به وعده‌های توخالی مبتنی بر صلح به اراده مردم مقاوم خود تکیه کنند».

جمهوری اسلامی ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و حکومت آن را «دشمن اسلام و مسلمانان» می‌داند.

دو کشور در طول ۳۴ سال استقرار جمهوری اسلامی بارها یکدیگر را تهدید کرده‌اند و در یک مورد نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، خواهان محو اسرائیل از نقشه جهان شده است.
XS
SM
MD
LG