لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد؛ اختلال در وبسایت رفاهی


با ثبت‌نام اولین گروه از متقاضیان دریافت یارانه نقدی، فاز دوم برنامه هدفمندی یارانه‌ها در ایران از روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین به‌طور رسمی کلید خورد.

در همین حال مقامات پلیس ایران درباره فعال شدن سارقان اینترنتی و ایجاد وبسایت‌های مشابه با وبسایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها که به قصد سرقت اطلاعات کاربران ایجاد شده است، هشدار دادند.

در نخستین روز ثبت‌نام از مقاضیان دریافت یارانه نقدی، آن گروه از شهروندانی که رقم سمت راست کد ملی آنها رقم صفر است، می‌توانند در این باره اقدام کنند، اما گزارش رسانه‌های داخلی حاکی از اختلال در وبسایت هدفمندسازی یارانه‌ها، رفاهی، است چنان که دسترسی به این وبسایت به سادگی امکان‌پذیر نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حوالی ظهر چهارشنبه نوشته است که «با گذشت بیش از ۱۱ ساعت از آغاز رسمی فرآیند ثبت‌نام در سامانه رفاهی این وبسایت همچنان با مشکلاتی متعددی روبه‌رو بوده و مردم هنوز امکان ورود به آن و ثبت‌نام را پیدا نکرده‌اند.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، هم تعدادی از پیام‌های مخاطبان خود را منتشر کرده است که برای ثبت‌نام در وبسایت هدفمندی یارانه‌ها، رفاهی، با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند، چنان که در برخی موارد این وبسایت کد امنیتی را تشخیص نمی‌دهد یا شماره حساب بانکی کاربران را که پیش از این نیز از طریق آن یارانه دریافت می‌کردند، نمی‌پذیرد و آنها را «اشتباه» می‌داند.

این در حالی است که مهلت ثبت‌نام در وبسایت هدفمندی یارانه‌ها برای هر گروه محدود به ۲۴ ساعت است و در روز بعد نیز تنها کسانی می‌توانند در این وبسایت ثبت‌نام کنند که رقم سمت راست کد ملی آنها رقم یک باشد تا بدین ترتیب در مدت ۱۰ روز تمام شهروندان متقاضی دریافت یارانه، کار ثبت‌نام را انجام داده باشند.

هشدار به شهروندانی که اطلاعات نادرست می‌دهند

اجرای فاز دوم برنامه هدفمندی یارانه‌ها تا چندی پیش مورد ابهام بود و اکنون نیز با تاخیری دو ساله کلید می‌خورد چرا که مقرر شده بود این فاز در دومین سال آغاز هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود.

از جمله اهداف تعیین‌شده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و نفت کوره است به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک‌تر خواهد شد.

به گفته مقامات دولت ایران، در این فاز مکانیسم‌هایی نیز برای تشخیص درستی اطلاعاتی که شهروندان در اختیار دولت می‌گذارند پیش‌بینی شده است چنان که اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گوید، ۴۳ بانک اطلاعاتی وجود دارد که می‌توان با در نظر گرفتن آنها نسبت به حذف برخی متقاضیان دریافت یارانه اقدام کرد.

آقای ایزدی که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد، همچنین به کسانی که اطلاعات نادرست می‌دهند، هشدار داده است که طبق قانون، تا سه برابر یارانه دریافتی باید جریمه آن را بپردازند.

به گفته او، بانک‌های اطلاعاتی دولت کامل است و اگر نیاز باشد می‌توان اطلاعاتی را که شهروندان داده‌اند، راستی‌آزمایی کرد.

پلیس: مراقب سارقان اینترنتی باشید

اما با آغاز ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان دریافت یارانه، پلیس ایران نیز به شهروندان هشدار داده است که در دام سارقان اینترنتی و وبسایت‌های «فیشینگ» نیفتند.

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، به خبرگزاری ایسنا گفت: «یکی از متداول‌ترین راه‌های کلاهبرداری اینترنتی در این زمینه، فیشینگ یا ایجاد صفحه جعلی است و حال ممکن است برخی کلاهبرداران با ایجاد صفحات جعلی که شبیه صفحات سامانه ثبت‌نام یارانه‌ها است، اقدام به سرقت اطلاعات مردم کنند.»

وی سپس به شهروندان ایرانی توصیه کرد که از سایت‌های جانبی که کاربران را به این سایت هدایت می‌کند، استفاده نکنند و به‌طور مستقیم وارد وبسایت هدفمندی یارانه‌ها، رفاهی، شوند.

به گفته او، درخواست اطلاعات حساب بانکی، همچون رمز دوم و CV2 برای ثبت اطلاعات خانوار لزومی ندارد و در صورتی که کاربران با این موارد روبه‌رو شدند باید به سرعت از صفحه خارج شوند.

اما ‌سازمان هدفمندی یارانه‌ها گزینه‌های دیگری را نیز برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه معرفی کرده‌ و تاکید داشته کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند به «کمیته امداد امام خمینی»، سازمان بهزیستی، پست جمهوری اسلامی، دفا‌تر پیشخوان دولت الکترونیک در شهر‌ها و دفا‌تر ICT روستایی، پست‌بانک و دفا‌تر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
XS
SM
MD
LG