لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

فائو از احتمال کاهش ۶۷ درصدی واردات گندم به ایران خبر داد


فائو می‌گوید که ایران به‌خاطر خرید عمده گندم در سال ۲۰۱۲ توانسته است گندم مورد نیاز کشور را تا حدی ذخیره کند
فائو می‌گوید که ایران به‌خاطر خرید عمده گندم در سال ۲۰۱۲ توانسته است گندم مورد نیاز کشور را تا حدی ذخیره کند
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، اعلام کرد که ایران «می‌تواند» واردات گندم را در فصل جاری تا ۶۷ درصد کاهش دهد.

بر اساس گزارشی که سایت اقتصادی بلومبرگ روز چهارشنبه، ۹ مرداد، منتشر کرد، ارزیابی‌‌‌های فائو حکایت از آن دارد که ایران علاوه بر ذخیره فراوان گندم، تولید خود را نیز افزایش داده است که مجموع این موارد شاید باعث کاهش خرید گندم از کشورهای خارجی شود.

این گزارش می‌گوید که واردات گندم به ایران احتمالا به دو میلیون تن خواهد رسید در حالی که این کشور سال گذشته ۶/۱ میلیون تن گندم خریداری کرد. اما مجموع غلاتی که خریداری می‌کند، شامل گندم، ذرت و برنج، شاید تغییر چندانی نکند و حدود ۹/۴ میلیون تن باقی بماند.

گزارش فائو در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب ایران، از طرح و ایده دولت آینده برای وارد کردن ۷ میلیون تن گندم خبر داده است.

آقای روحانی گفته که دولت او «در حال بررسی وضعیت تامین کالاهای اساسی مردم» از جمله گندم است.

با این حال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد می‌گوید که ایران به‌خاطر خرید عمده گندم در سال ۲۰۱۲ توانسته است که گندم مورد نیاز کشور را تا حدی ذخیره کند و می‌تواند واردات این محصول را کاهش دهد.

این گزارش اما تاکید می‌کند که ایران همچنان از «خریداران عمده» غلات در بازارهای جهانی است به‌طوری که از اول ماه آوریل، مصادف با اواسط فروردین، تا قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور، حجم زیادی غلات از روسیه و کشورهای حوزه دریای بالتیک خریداری کرده که از جمله آن ۸۰۰ هزار تن گندم است.

واردات غلات به ایران از سال گذشته روند پرشتابی به خود گرفت، چنان‌چه مقامات گمرک کشور اواخر بهمن ماه اعلام کردند که حجم واردات غلات تا ۱۴۲ درصد افزایش یافته است.

فائو می‌گوید دولت ایران از آنجا که نگران کمبود مواد غذایی در کشور است، همچنان ذخایر غلات خود را افزایش می‌دهد به‌طوری که بانک مرکزی مبلغی حدود ۵/۷ میلیارد دلار برای خرید گندم تولید داخل اختصاص داده است.

این گزارش می‌افزاید که دولت ایران تا اوایل مرداد حدود سه میلیون تن گندم داخلی خریداری کرده است.

در این گزارش سقوط ارزش پول ملی ایران و کاهش صادرات نفت در پی تحریم‌های بین‌المللی به عنوان اصلی‌ترین عامل نگرانی‌های دولت ایران در رابطه با تامین مواد غذایی مردم عنوان شده است.

فائو در نهایت می‌گوید که امسال تولید داخلی گندم در ایران احتمالا حدود ۱۴/۵ میلیون تن باشد که به نسبت سال گذشته بیشتر از پنج درصد افزایش داشته است. مجموع تولید غلات کشور نیز حدود ۲۱/۸۵ میلیون تن است که ۳/۴ درصد از سال گذشته بیشتر است.
XS
SM
MD
LG