لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

وحیدی: جمهوری اسلامی اعتقادی به اعزام نیرو به سوریه ندارد


احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه؛ زمستان ۲۰۰۹
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه؛ زمستان ۲۰۰۹
در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر حضور نظامی ایران در سوریه، احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، گفت که جمهوری اسلامی اعتقادی به اعزام نیروی نظامی به این کشور ندارد و سیاست ایران در قبال بحران سوریه «صلح‌طلبانه» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای وحیدی روز شنبه، چهارم خرداد، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران نیروی نظامی به سوریه اعزام نکرده و نمی‌کند... و دشمنان مردم سوریه با این‌ گونه ادعاهای دروغین قصد دارند شکست‌های خود را توجیه کنند.»

به گفته او، سیاست‌های ایران در رابطه با سوریه «درست و اصولی» است و چنان‌چه «اقدامات خیرخواهانه و سیاست‌های صلح‌طلبانه ایران برای تقویت روند صلح و آرامش در این منطقه نبود، کشور‌های حامی تروریست‌ها درصدد راه‌اندازی دریای خون در سوریه بودند».

گروه «دوستان سوریه» که متشکل از آمریکا، ترکیه و تعدادی از کشورهای غربی و عربی است، در بیانیه اخیر خود از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته است که به حضور نظامی خود در سوریه بلافاصله پایان بدهند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که برخی رسانه‌ها و نیز دیپلمات‌های غربی از دخالت نظامی ایران و حزب‌الله لبنان در نبرد قصیر سوریه سخن گفتند.

شهر قصیر در نزدیکی مرز لبنان از سال گذشته تحت کنترل شورشیان مخالف حکومت بشار اسد است، و حال نیروهای ارتش سوریه تلاش می‌کنند آن را بازپس بگیرند.

اما بحث حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله در خاک سوریه به ماجرا اهمیتی مضاعف بخشیده و باعث موضع‌گیری کشورهای مخالف حکومت بشار اسد شده است.

این اتهام را روز عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، عصر پنج‌شنبه، دوم خرداد، تکذیب کرد و اکنون نیز وزیر دفاع ایران به آن واکنش نشان می‌دهد.

احمد وحیدی همچنین غرب و به‌ویژه آمریکا را به «جنگ‌افروزی و تشدید منازعات منطقه‌ای» متهم کرده و گفت: «کشورهای غربی که هیچ نقشی در شکل‌گیری و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی سوریه نداشته‌اند، با اقدامات تخریب‌گرانه درصدد انهدام این زیرساخت‌ها هستند تا دولت و ملت سوریه را سال‌های سال وابسته و محتاج کنند و به اقتصاد بحران‌زده خود جان تازه‌ای ببخشند؛ همان کاری که در عراق و افغانستان انجام دادند.»

وزیر دفاع ایران در نهایت به غرب هشدار داد که «دست از لجاجت و اقدامات خشن و تروریستی بردارند، زیرا صبر ملت‌های منطقه حدی دارد».

ایران در بحران سوریه هم‌سو با روسیه جانب حکومت بشار اسد را گرفته است. اما در برابر، غرب، ترکیه و بسیاری از کشورهای عربی از شورشیان سوریه حمایت می‌کنند. ایران شورشیان سوریه را «تروریست» می‌نامد.
XS
SM
MD
LG