لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

مالکی نقش نیروهای عراقی در حمله به پایگاه اشرف را تکذیب کرد


نوری مالکی، نخست وزیر عراق، می‌گوید دولت عراق تاکنون هیچ اقدامی علیه مجاهدین خلق نکرده است، چه در پایگاه اشرف و چه در پایگاه‌های دیگر.
نوری مالکی، نخست وزیر عراق، می‌گوید دولت عراق تاکنون هیچ اقدامی علیه مجاهدین خلق نکرده است، چه در پایگاه اشرف و چه در پایگاه‌های دیگر.
نوری مالکی، نخست وزیر عراق، ادعای سازمان مجاهدین خلق ایران مبنی بر «گروگان‌گیری» هفت نفر از اعضای این سازمان را تکذیب کرد و گفت که نیروهای عراقی در حمله اخیر به پایگاه نظامی اشرف نقشی نداشته‌اند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که روز جمعه، ۲۹ شهریور، در پایگاه خبری نخست وزیر عراق منتشر شد، آقای مالکی سازمان مجاهدین خلق را به «دروغ‌‌گویی» متهم کرد و گفت که نه تنها این هفت عضو مفقودشده سازمان مجاهدین خلق در اختیار نیروهای عراقی نیستند، بلکه دولت عراق تاکنون «هیچ اقدامی» علیه اعضای این سازمان نکرده است، چه در پایگاه اشرف و چه در پایگاه‌های دیگر.

در جریان حمله روز ۱۰ شهریور به پایگاه نظامی اشرف، جایی که حدود ۱۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق حضور داشتند، ده‌ها تن کشته شدند.

سازمان مجاهدین خلق تعداد این کشته‌ها را ۵۲ تن اعلام کرده و مدعی شده که نیروهای حکومت عراق چنین حمله‌ای را تدارک دیده‌اند.

در عین حال سازمان مجاهدین خلق می‌گوید که در همان روز نیروهای عراقی هفت عضو این سازمان را به گروگان گرفته‌اند و قصد دارند آنها را به حکومت ایران تحویل دهند.

اما نوری مالکی در اطلاعیه خود مدعی شده است که نیروهای عراقی از پایگاه اشرف «محافظت» کرده‌اند و با این حال سازمان مجاهدین خلق به آنها اجازه نداده است که وارد پایگاه شده و درباره این رخداد تحقیق کنند.

نخست وزیر عراق سپس به «توافق» دولت این کشور با سازمان ملل متحد برای اسکان مجدد اعضای سازمان مجاهدین خلق و در نهایت خروج آنها از خاک عراق اشاره می‌کند و این سازمان را به «نقض متعدد» مفاد این توافق‌نامه متهم می‌سازد.

تاکنون کشور آلبانی با فراخوان سازمان ملل متحد مبنی بر اعطای پناهندگی به اعضای سازمان مجاهدین خلق موافقت کرده و ده‌ها تن از اعضای این سازمان به آلبانی رفته‌اند.

در عین حال حمله اخیر به پایگاه اشرف، سازمان ملل متحد را بر آن داشت که بار دیگر فراخوان خود را تکرار کند و از کشورهای عضو این سازمان بخواهد برای اسکان مجدد نیروهای مجاهدین خلق تلاش بیشتری کنند.

اما اطلاعیه نخست وزیر عراق، واکنش پایگاه‌های خبری سازمان مجاهدین خلق و سخنگوی این سازمان را به دنبال داشته است، چنان‌چه وب‌سایت رسمی این سازمان نوشت که این مواضع آقای مالکی «نمی‌تواند حتی یک خرگوش را بفریبد» و این که چنین سخنانی حمایت از یک «معامله» مخفی میان حکومت‌های عراق و ایران دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم اظهارات شهریار کیا، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، را بازتاب می‌دهد که اطلاعیه نخست وزیر عراق را «مضحک» می‌کند و می‌گوید این دولت عراق بوده که مانع تحقیقات درباره حمله اخیر به پایگاه اشرف شده است.

دولت شیعه‌مذهب عراق از متحدان جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. ماجرای حمله به پایگاه اشرف و مرگ تعدادی از نیروهای سازمان مجاهدین خلق نیز واکنش مثبت و استقبال نهادها و مقامات ایرانی را به دنبال داشت و از آن جمله سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از این اقدام تجلیل کرد.
XS
SM
MD
LG