لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

نامه حسین کروبی به خامنه ای در مورد رفتار «غیرشرعی» ماموران امنیتی


حسین کروبی خطاب به علی خامنه‌ای نوشته است، آیا ملت قیام کردند تا سازمانی خشن‌تر و غیر اخلاقی‌تر از ساواک در ایران زمام امور امنیتی را در دست گیرد؟
حسین کروبی خطاب به علی خامنه‌ای نوشته است، آیا ملت قیام کردند تا سازمانی خشن‌تر و غیر اخلاقی‌تر از ساواک در ایران زمام امور امنیتی را در دست گیرد؟
فرزند اول مهدی کروبی، از رهبران اپوزیسیون ایران، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به آن‌چه «رفتار غیر اخلاقی و غیر شرعی» ماموران امنیتی ایران و «ضبط اموال شخصی مخالفان» خوانده است، اعتراض کرد.

به گزارش وبسایت سحام نیوز، در نامه حسین کروبی که تاریخ ۲۷ اردیبهشت را دارد، خطاب به آقای خامنه‌ای آمده است: «آیا امام [آیت‌الله خمینی] و ملت قیام کردند که سازمانی خشن‌تر و غیر اخلاقی‌تر از ساواک در ایران زمام امور امنیتی را در دست گیرد؟»

این نامه شرح می‌دهد که ۲۳ بهمن سال گذشته، ماموران امنیتی با چهره پوشانده شده، به اتفاق نماینده دادستان به خانه حسین کروبی و دو تن از فرزندان میرحسین موسوی، دیگر رهبر اپوزیسیون ایران، «یورش» بردند و بیش از ۳۰ قلم از اموال شخصی آقای کروبی و خانواده او، از جمله اسناد هویتی، مالی و کامپیوتر شخصی آنها را «ضبط» کرده و با خود بردند.

پیش از این گزارش ورود نیروهای امنیتی به خانه حسین کروبی و بازررسی وسایل او در رسانه‌های خبری بازتاب یافته بود.

گزارش‌ها حکایت از آن داشت که ماموران امنیتی پس از ضبط برخی اموال آقای کروبی او را نیز به زندان اوین برده‌اند و بازجویی‌اش کرده‌اند.

حال سه ماه بعد از آن واقعه حسین کروبی می‌نویسد که ماموران امنیتی از میان همه مدارک و وسایل ضبط شده، «تنها شناسنامه و کارت ملی و دو قلم دیگر را پس داده‌اند» و سایر اسناد و وسایل همچنان در دست آنهاست.

حسین کروبی سپس به مقایسه رفتار میان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با نییروهای امنیتی حکومت پهلوی، ساواک، پرداخته و می‌نویسد که ساواک بارها به منزل پدربزرگ و پدر او «حمله» کرده بود، اما این «حملات» هیچ‌گاه به ضبط اموال شخصی و خانوادگی آنان منجر نشده بود.

در این نامه آمده است: «ماموران امنیتی ساواک حداقل شانی برای خود قائل بودند و به حوزه خصوصی افراد وارد نمی‌شدند، اما گویا برای مامورین امنیتی کنونی حد و مرز مفهومی ندارد.»

آقای کروبی در نهایت از آقای خامنه‌ای خواسته است که «برای حفظ حکومت دینی با توبیخ این افراد و جلوگیری از این اعمال غیراخلاقی و غیرشرعی» دستور اصلاح این رویه‌ها را صادر کند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بودند که نتیجه انتخابات و پیروزی محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفتند و او را به «تقلب» متهم می‌کردند.

اعتراضات آنها و حامیانشان به بحرانی سیاسی در ایران تبدیل شد که مقامات جمهوری اسلامی از آن به عنوان «فتنه ۸۸» یاد می‌کنند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از اسفند ۱۳۸۹ تاکنون در خانه خود محبوس شده‌اند.
XS
SM
MD
LG