لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

رفسنجانی برای سال ۹۲ پیش‌بینی «اتفاقات تندتری» را کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که سیاست داخلی ایران در سال ۱۳۹۱ بر اساس «مچ‌گیری و سند‌سازی از دیگران» بود
اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که سیاست داخلی ایران در سال ۱۳۹۱ بر اساس «مچ‌گیری و سند‌سازی از دیگران» بود
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه شرق، ضمن ابراز نگرانی نسبت به شرایط سیاسی کشور در سال ۱۳۹۲، پیش‌بینی کرد که در این سال اتفاقات «با تندی بیشتری» به وقوع خواهد پیوست.

او همچنین با اشاره به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران که خرداد ۱۳۹۲ برگزار می‌شود، به نهادهای «تاثیرگذار» در انتخابات هشدار داد که از روی «بغض» خود «تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت» نکنند.

آقای هاشمی گفت: «اگر قرار باشد رئیس‌جمهوری آینده هم برنامه‌گریز و قانون ستیز باشد، مجلس با حد اعلای نظارتی و قوه‌قضائیه با بیشترین برخورد‌های قضایی نمی‌توانند از انحرافات جلوگیری کنند.»

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که سمت ریاست مجمع تشخیص مصلت نظام را بر عهده دارد در سال‌های اخیر موضعی انتقادی نسبت به سیاست‌های حکومت و دولت ایران گرفته است.

او در سخنرانی‌های متعدد خود بر برگزاری «انتخابات آزاد» برای «بازگشت تعادل به جامعه» تاکید داشته، بحثی که واکنش‌های تندی را در میان مقامات عالی حکومت ایران برانگیخته است. از آن جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت، کسانی که از انتخابات آزاد سخن می‌گویند به «دشمن» کمک می‌کنند.

با این حال هاشمی رفسنجانی نسبت به دخالت دادن «کینه‌های شخصی، باندی و جناحی» در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی هشدار می‌دهد و می‌گوید که در غیر این‌صورت «نباید انتظار داشته باشیم همه چیز بر مدار قانون بچرخد».

او اظهار داشت: «شاید بتوان با ایجاد یک موج سیاسی، یک نفر را با آرای عمومی انتخاب کرد اما باید توجه داشته باشیم که آن‌چه می‌تواند باعث نجات کشور از شرایط امروزی باشد، انتخابات عقلانی و به دور از احساسات سیاسی است.»

اما بخش دیگری از سخنان آقای هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه شرق به انتقاد از «سیاست‌های اجرایی» دولت محمود احمدی‌نژاد اختصاص داشت.

او با بیان این که در سال ۱۳۹۱ «آرمان‌ها و سیاست‌های اجرایی در دو زاویه متفاوت حرکت می‌کردند»، گفت در سالی که «تولید ملی و سرمایه و کار ایرانی» نام گرفته بود، «بیشتر از همه سال‌ها شاهد تخریب پایه‌های تولید و به هدر رفتن سرمایه‌های ایرانی در همه زمینه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی بودیم».

اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۱ با چالش‌های گسترده‌ای مواجه بود که سقوط ارزش پول ملی کشور در برابر ارزهای خارجی را در پی داشت. تورم نیز در این سال به اوج خود رسید که طبق اعلام بانک مرکزی ایران در حدود ۳۲ درصد بوده است.

این همه در حالی است که ایران تحریم‌های بین‌المللی گسترده‌ای را تجربه می‌کند که با هدف توقف برنامه اتمی آن اعمال می‌شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به این شرایط گفت: «در سیاست خارجی تعامل را انعطاف و تحریم‌ها را کاغذ‌پاره خواندیم و با تکیه بر شعار و آمار و ارقام غیر‌واقعی، اقتصاد کشور را دچار رکورد تورمی کردیم که بد‌‌ترین نوع تورم و رکود در اقتصاد است.»

به گفته این مقام جمهوری اسلامی، در عرصه داخلی نیز در سال ۱۳۹۱ سیاست ایران بر اساس «مچ‌گیری و سند‌سازی از دیگران» بود که ریشه در «بداخلاقی‌های نهادینه شده از سال‌های قبل» دارد.

پیش از این میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران که اکنون در حصر خانگی به‌سرمی‌برد نسبت به گرایش دولت محمود احمدی‌نژاد به آن‌چه «سندسازی» خوانده می‌شود، هشدار داده بود.

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد اتهاماتی نظیر فساد را به خانواده برخی مقامات حکومت ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس پیشین ایران نسبت داد.

این ماجرا به نوعی دیگر بهمن ماه امسال در مجلس تکرار شد که در جریان آن محمود احمدی‌نژاد با پخش مکالمه خصوصی فاضل لاریجانی، برادر علی و صادق لاریجانی، روسای قوای مققنه و قضاییه ایران را به سوءاستفاده اقتصادی از موقعیت خانوادگی خود متهم کرد.

اکنون اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید، بسیاری از مسایلی که «مظهر فریبکاری» بود، برای مردم روشن شده است و این که اتفاقاتی «از نوع مشاجرات مجلس» با توجه به «مقدماتی که از قبل چیدیده بودیم»، «طبیعی» بودند.
XS
SM
MD
LG