لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

طباطبایی‌نژاد از قول هاشمی رفسنجانی: «صدای مرا جعل کرده‌اند»


در حالی که علی مطهری صحت فیلم و فایل صوتی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره نقش حکومت سوریه در بمباران شیمیایی حومه دمشق را تایید می‌کند، امام جمعه اصفهان می‌گوید که آقای هاشمی مدعی شده صدای او را «جعل» کرده‌اند.

آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد که روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت که به‌شخصه از آقای هاشمی رفسنجانی صحت و سقم اظهارات منتسب به او درباره سوریه را پرسیده که او در پاسخ گفته است: «هیچ عاقلی قبول می‌کند که من چنین حرفی را زده باشم؟»

به گفته آقای طباطبایی‌نژاد، هاشمی رفسنجانی از انتشار این فایل صوتی «خیلی ناراحت» بوده و تاکید کرده است که «صدا را درست کرده‌اند و خواسته‌اند مثل او حرف بزنند».

سخنان منتسب به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که گواهی می‌دهد حکومت سوریه مردم خود را مورد حمله شیمیایی قرار داده، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

ماجرا با انتشار یک فایل صوتی آغاز شد که گفته می‌شد سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی در سوادکوه مازندران است. پس از آن نیز ویدیوی کوتاهی در رابطه با این سخنرانی منتشر شد که البته چهره سخنران به خوبی قابل تشخیص نبود.

با این حال علی مطهری که از نزدیکان آقای هاشمی محسوب می‌شود، روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور، تاکید کرد که این فیلم «نمی‌تواند ساختگی باشد» و در حقیقت «نظر آقای هاشمی همین است».

اما اکنون امام جمعه اصفهان و نماینده مجلس خبرگان ماجرا را از اساس تکذیب می‌کند و از هاشمی رفسنجانی نقل قول می‌آورد که «من گفتم آمریکا بهانه کرده دولت سوریه علیه مردمش بمب‌های شیمیایی زده، نه ‌این که موضع من باشد. این جزو اسرائیلیات است که من چنین حرفی را زده باشم».

در فایل صوتی منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی، صاحب صدا می‌گوید: «مردم سوریه در این دو سال آسیب‌های زیادی دیدند. بیش از ۱۰۰ هزار کشته دادند و حدود ۸ میلیون از آنها نیز آواره شده‌اند. زندان‌ها پر از مردم شده است. زندان‌ها جا ندارند، برخی از ورزشگاه‌ها را زندان کرده‌اند. مردم از طرفی مورد حمله شیمیایی حکومت خودشان قرار می‌گیرند و از طرف دیگر باید انتظار بمب‌های آمریکا را داشته باشند.»

صحت این فایل صوتی را وزارت امور خارجه ایران بلافاصله تکذیب کرد، اما دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکنون از صدور تکذیبیه رسمی در این باره خودداری کرده است.

پیش از این قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از حاضران در این سخنرانی، صحت فایل صوتی منتسب به آقای هاشمی را تایید کرده بود.
XS
SM
MD
LG