لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

مقام آمریکایی: نیروهای ایرانی به نبرد قصیر در سوریه پیوسته‌اند


شهر قصیر از سال گذشته در کنترل شورشیان سوریه بوده است
شهر قصیر از سال گذشته در کنترل شورشیان سوریه بوده است
یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، ایران را به ارسال نیروی نظامی به سوریه متهم کرد و گفت که نیروهای ایرانی در کنار نفرات حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در نبرد برای بازپس‌گیری شهر «قصیر» حضور دارند.

خبرگزاری فرانسه بدون آن که به نام این مقام ایالات متحده اشاره کند او را «دیپلمات‌ ارشدی» معرفی کرده که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، را در سفر به مسقط، پایتخت عمان، همراهی کرده است.

بر اساس این گزارش، او در جمع خبرنگاران با اشاره به نبرد «قصیر» اظهار داشت: «تا به حال هیچ گاه به این شکل حزب‌الله به عنوان یک نیروی خارجی آشکارا در جنگ سوریه دخالت نداشته است و ما خبر داریم که ایرانیان نیز در آنجا حضور دارند.»

ارتش سوریه از هفته گذشته عملیاتی را برای بازپس‌گیری شهر قصیر آغاز کرده، شهری که در یک سال گذشته پایگاه شورشیان بوده است.

اما آن‌ چه نبرد در جبهه قصیر را تا حدی از دیگر نبردهای سوریه متمایز ساخته، چنان‌چه گفته می‌شود، حضور نیروهای حزب‌الله لبنان در آن است تا جایی که گروه اپوزیسیون سوری ناظر حقوق بشر از کشته شدن ۳۴ تن از اعضای حزب‌الله در این نبرد خبر داده است.

با این حال بحث حضور نیروهای ایرانی در نبرد قصیر می‌تواند وجوه دیگری از این نبرد سنگین را به نمایش بگذارد.

این مقام ایالات متحده گفته است که اطلاعاتش در این‌ باره بر اساس گزارش‌های فرماندهان ارتش آزاد سوریه است و او نمی‌تواند به‌ طور تخمینی بگوید که چه تعداد از نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان در نبرد قصیر حضور دارند و اصلا ایرانی‌ها چه نقشی در این نبرد ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: «نمی‌دانم که آنها [نیروهای ایرانی و لبنانی] به‌ طور مستقیم در نبرد حضور دارند یا نه... اما مسئله مهم و قابل ذکری است؛ همین حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه که در خدمت حکومت آن هستند.»

این دیپلمات در نهایت هشدار داده است که در طول دو ماه اخیر نقش ایران و حزب‌الله در رخدادهای سوریه به‌ طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

در همین حال نشریه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از نهادهای امنیتی آمریکا نوشت که حدود ۲۰۰ نفر از اعضای سپاه قدس ایران در سوریه حضور دارند.

این گزارش می‌گوید که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، به‌تازگی به یگان‌های توپخانه و زرهی کشور فرمان داده است که به حکومت بشار اسد کمک کنند.

نیویورک تایمز همچنین نوشته است که قاسم سلیمانی از شبه‌نظامیان عصائب الحق و کتائب حزب‌الله عراق نیز که در ایران آموزش دیده‌اند، خواسته است به جنگ سوریه بپیوندند.

این در حالی است که ایران همواره اتهام ارسال نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرده است و اگرچه آشکارا از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، می‌گوید که این حمایت‌ها جنبه غیرنظامی دارد.
XS
SM
MD
LG