لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

۷۰۰ هزار زندانی زن در جهان


زندانی در شهر هرات
زندانی در شهر هرات

موسسه پژوهش سیاست‌های کیفری وابسته به دانشگاه لندن در تازه‌ترین گزارش خود، شمار زندانیان زن در کشورهای جهان را بیش از ۷۰۰ هزار تن تخمین زده است که حدود یک‌سوم (۳۰ درصد) از آنان در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.

این موسسه پژوهشی، با انتشار فهرستی از تعداد زندانیان زن در کشورهای جهان می‌گوید که براساس تازه‌ترین آمارهای موجود بیش از ۷۰۰ هزار زن و دختر در سراسر جهان در زندان به سر می‌برند.

تحلیل آمارهای سال‌های اخیر نشان می‌دهد که از حدود سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو تعداد زندانیان زن به نسبت زندانیان مرد در اکثر کشورهای جهان با شتاب و ضریب بیشتری در حال افزایش بوده و در ۱۵ سال گذشته تعداد زندانیان دختر و زن حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در این فهرست زندانیان زن تقریبا تمامی کشورهای جهان گنجانده شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

فهرست زنان زندانی جهان نشان می‌دهد که از نظر تعداد زندانیان زن آمریکا با حدود ۲۰۵ هزار زندانی در رتبه اول، چین با حدود ۱۰۴ هزار زندانی در رتبه دوم و روسیه با حدود ۵۳ هزار زندانی در رتبه سوم قرار دارند.

پس از این سه کشور تایلند با حدود ۴۵ هزار، برزیل با حدود ۳۷ هزار، ویتنام با حدود ۲۰ هزار، هند با حدود ۱۸ هزار و مکزیک با حدود ۱۳ هزار در رتبه های بعدی این فهرست هستند.

براساس نتایج این گزارش آماری، در ایران، زنان و دختران حدود ۳.۱ درصد از کل جمعیت زندانیان را تشکیل می‌دهند که از نسبت متوسط جهانی حدود ۱.۳ واحد درصد کمتر است، اما تعداد زندانیان زن به نسبت هر صد هزار نفر از جمعیت کشور (اگر جمعیت ایران را ۷۷.۷ میلیون در نظر بگیریم) حدود ۸.۹ نفر است که حدود ۲.۹ واحد درصد از متوسط جهانی بالاتر است.

از مقایسه آمارهای مربوط به ایران بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴میلادی می توان مشاهده کرد که هر سال به طور متوسط حدود ۳.۵ درصد به تعداد زندانیان زن افزوده شده است.

بررسی این آمارها نشان می‌دهند که نه تنها جمعیت زندانیان زن در سراسر جهان با سرعت رو به افزایش بوده بلکه ضریب افزایش آن بسیار بیشتر از تعداد زندانیان مرد است.

ارزیابی‌ها بیانگر آن است که کل جمعیت زندانیان در سطح جهان از سال ۲۰۰۰ میلادی، ۱۵ سال قبل تاکنون حدود ۲۰ درصد افزایش یافته حال آنکه شمار زندانیان زن و دختر در همین مدت حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

آمارهای موجود در فهرست زنان زندانی جهان نشان می دهد که در حال حاضر دختران و زنان در سطح جهان به طور متوسط حدود ۴.۴ درصد از کل رقم زندانیان را تشکیل می دهند و به ازای هر صد هزار نفر از جمعیت جهان شش زندانی زن وجود دارد. این نسبت در کشورهای قاره آمریکا بیش از هر بخش دیگری از جهان و حدود ۱۲ تن ارزیابی می‌شود.

براساس آمارهای منتشر شده موسسه پژوهش‌های سیاست‌گذاری کیفری تعداد زندانیان زن در ایران حدود شش هزار و ۹۰۰ تن تخمین زده می شود. این ارزیابی آماری در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، سال گذشته انجام شده است.

XS
SM
MD
LG