لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

چرا خامنه‌ای و نزدیکان او نگران نتایج انتخابات‌اند و ترسیده‌اند؟


مهندسی انتخابات برای تشکیل دو «مجلس سلطانی» - که مطابق میل خودسرانه سلطان عمل کنند- توسط آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه و شورای نگهبان با حذف گسترده رقبا و منتقدان انجام شده است. آن‌ها تمامی چهره‌های شاخص اصلاح طلبان و اعتدالیون را رد صلاحیت کردند تا مجلس گوش به فرمان دربار سلطان بسازند و حتی اگر نیروهای رده چهارم اصلاح طلبان وارد مجلس شوند، خطری برای سلطان و باندهای مافیایی فاسد حکومت نداشته باشند.

اما خامنه‌ای و فقیهان هنوز هم از توطئه آمریکا برای فتح مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سخن می‌گویند. معنای سخن آن‌ها چیست؟ آنان نگران وقوع چه رویدادی در هفتم اسفند هستند؟

مواضع جدید آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ درباره توطئه دشمن- خصوصاً آمریکا- و «نیات پلید» ش برای انتخابات گفت: «دشمن با یک برنامه‌ریزی خاص برای انتخابات، به دنبال تحقق توطئه طراحی شده خود است».

این توطئه چند رکن دارد. رکن اول توطئه آمریکایی‌ها مطابق ادعای خامنه‌ای چنین است: «طراحی آن‌ها برای انتخابات ۷ اسفند، از تخریب شورای نگهبان و زیرسؤال بردن تصمیم های آن آغاز شده است و این شورا یکی از چند مرکز اساسی در نظام اسلامی است که آمریکایی‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب، به شدت با آن مخالف بودند».

رکن دوم توطئه آمریکایی‌ها، تمرکز بر مجلس خبرگان رهبری و تغییر ترکیب آن است. آمریکا و «رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل می‌دهد به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید!»، اما «وقتی شما دانستی دشمن چه می‌خواهد، عکس او عمل می‌کنی؛ معلوم است».

رکن سوم توطئه دشمن معطوف به مجلس شورای اسلامی است تا مجلسی مرعوب آمریکا تشکیل دهند. لذا هشدار می‌دهد: «اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافیگری باشد، ریل گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد». تیتر صفحه اول وبسایت خامنه‌ای برای این سخنرانی چنین است: «مجلس مرعوب آمریکا مملکت را بدبخت می‌کند».

مدعای خامنه‌ای شامل دو گزاره است:

گزاره توصیفی/تبیینی: آمریکا به دنبال حذف چهره‌هایی چون اعضای شورای نگهبان از مجلس خبرگان رهبری و تشکیل مجلس شورای اسلامی مرعوب آمریکا است.

گزاره تکلیفی/توصیه‌ای: مردم در انتخابات برخلاف خواسته آمریکا رأی دهند.

کاملاً روشن است که منظور خامنه‌ای از نامزدهای «مرعوب آمریکا» نیروهای اصلاح طلب و اعتدالی هستند.

رأی اعتراضی و حذفی به نمادهای خامنه‌ای

با حذف گسترده نامزدهای خبرگان رهبری و غیر رقابتی کردن این انتخابات، تنها راهی که برای اصلاح طلبان و اعتدالیون باقی مانده، «رأی اعتراضی» و «نه» به آیت الله خامنه‌ای از طریق حذف چهره‌های شاخص منصوب به اوست (رجوع شود به مقاله‌های «شکست جنتی و یزدی و مصباح، آزمون فیصله بخش خامنه‌ای» مورخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ و «نه به فقه داعشی از طریق انتخابات خبرگان» مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۴).

منتها سانسور حکومتی اجازه نمی‌دهد تا رسانه‌های داخلی به صراحت درباره ضرورت حذف نمادهای خامنه‌ای، سرکوب و «فقه داعشی» بنویسند. اما در شبکه‌های اجتماعی- خصوصاً فیس بوک و کانال‌های غیر قابل کنترل تلگرام که در حال حاضر اصلیترین رسانه مورد استفاده ایرانیان است- استقبال بسیاری از حذف «مثلث جیم» - آیت الله جنتی، محمد یزدی، مصباح یزدی- در تهران، «مثلث خراسان» - آیت الله هاشمی شاهرودی، علم الهدی و سعیدی- در خراسان رضوی، صادق لاریجانی در مازندران، علی فلاحیان در خوزستان، احمد خاتمی در کرمان، آیت الله محسن شبستری در آذربایجان شرقی، سید یوسف نمازی در اصفهان، و... به عمل آمد. خبر‌ها هم حاکی از آن است که در تهران افراد بسیاری شفاهی از رأی ندادن به «مثلث جیم» سخن می‌گویند.

ترس فقیهان داعشی از رأی نیاوردن

فقیهان و سپاه مطلع از طرح اصلاح طلبان/اعتدالیون و استقبال گسترده شبکه‌های اجتماعی، به شدت ترسیده‌اند. آنان می‌دانند که اگر میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد، نزدیکان به خامنه‌ای و سپاه حذف خواهند شد. به گفته افراد مطلع داخل کشور میزان مشارکت در سراسر کشور حدود ۶۵ درصد است که با قطبی شدن بیشتر فضای سیاسی در روزهای آینده، میزان مشارکت ممکن است بیشتر هم شود. بدین ترتیب، فقیهان و سپاه نیز مانند خامنه‌ای به حذف «مثلث جیم»، «مثلث خراسان»، و...، واکنش نشان داده و هراس خود را با اشکال گوناگون بروز داده‌اند. به عنوان نمونه به موارد زیر بنگرید:

یکم- واکنش سپاه: خبرگزاری تسنیم- خبرگزاری وابسته به سپاه- در ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ مصاحبه مفصلی با آیت الله قرهی انجام داد و با تیتر «دشمن برای رأی نیاوردن آیات جنتی، یزدی و مصباح مهندسی و توطئه کرده است» منتشر کرد. او پس از کلی تعریف و تمجید از این سه تن، تأکید بر پشتیبانی شدید مقام معظم رهبری از آنان، و اینکه خامنه‌ای به علی جنتی- وزیر ارشاد- گفته «شما قدر پدرتان را بدانید. ایشان ویژگی‌های دارد که خیلی از مسئولین ما از آن ویژگی‌ها بهره‌مند نیستند»؛ گوشزد کرد:

«دشمن و داخلی های که دل در گرو انقلاب اسلامی ندارند، برنامه دارند که آیات، جنتی، مصباح و یزدی برای خبرگان رای نیاورند اما لازم و قطعی است که حامیان امام و رهبری و مدافعان راستین امام مسلمین تمام تلاش خود را برای خنثی کردن توطئه‌های و مهندسی انتخاباتی که توسط برخی علیه این ۳ بزرگوار شده انجام داده و با تدابیر صحیح مانع عملی شدن توطئه دشمن در انتخابات خبرگان شوند».

این مصاحبه از طریق اکثراً رسانه‌های اصول گریان بازنشر شد.

دوم- صادق لاریجانی: صادق لاریجانی هم به شدت نگران حذف خود در مازندران است (رجوع شود به مقاله «چرا اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال حذف صادق لاریجانی هستند؟»). او در ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ نه تنها نگرانی خود را از کمپینی که علیه‌اش به راه افتاده اظهار کرد، بلکه با دروغگویی آشکار مدعی شد که آمریکایی‌ها گفته‌اند همه مردم ایران تندرو هستند. لاریجانی گفت:

«در عالم سیاست می‌گویند فلان شخص طرفدار ولایت است، پس کمپین راه بینداریم تا او رای نیاورد؛ آن‌ها خیال می‌کنند مردم ما به این حرف‌ها توجه می‌کنند حال آنکه مردم ما می‌دانند چه کسانی خدمت می‌کنند و چه کسانی استراحت می‌کنند و به دنبال حرف غربی‌ها هستند. آمریکایی‌ها چند روز پیش گفتند همه ایرانی‌ها تندرو هستند؛ ما افتخار می‌کنیم این گونه تندرو باشیم چراکه حرف ما با حرف مردم یکسان است».

آمریکایی‌ها هیچ‌گاه همه مردم ایران را تندرو نخوانده‌اند. سهل است، رسانه‌های آن‌ها دائماً از گرایش مثبت اکثر ایرانی‌ها به آمریکا سخن می‌گویند. آنان زمامداران جمهوری اسلامی را هم به تندرو و میانه رو تقسیم می‌کنند. چرا لاریجانی دروغ به این بزرگی می‌گوید؟ برای اینکه ترسیده است رأی نیاورد.

سوم- علم الهدی: آیت‌الله علم‌الهدی- امام جمعه مشهد- در ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ به فعالان جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های مشهد گفته است: «در گذشته بحثی که برای انتخابات مطرح بود، این بود که افراد با چه ویژگیهایی به مجلس راه یابند اما امروز آن قدر خطر بیخ گوش ما است که بحث این است؛ چه کسانی رأی نیاورند».

چهارم: روزنامه رسالت: این روزنامه در مطلبی با عنوان «لیست هاشمی یا لیست اکبر گنجی؟» در ۲۶ بهمن ۹۴ نوشت: «اکبر گنجی مسافر برلین که بزرگ‌ترین جسارت را به ساحت امام خمینی کرده و می‌گفت باید امام را به موزه تاریخ سپرد، اخیراً رهنمودی در مورد انتخابات خبرگان داده است که مقلدین او در داخل به آن عمل می‌کنند. مقلدین اکبر گنجی در روزنامه‌های زنجیره‌ای نام فهرست مورد علاقه اکبر گنجی را» خبرگان مردم «گذاشته‌اند و آن تبلیغ می‌کنند. این لیست در حقیقت حب به افراد موجود در لیست نیست بلکه بر اساس بغض به برخی دیگر از خبرگان برحسب آنچه رادیو آمریکا از قول اکبر گنجی گفته تنظیم شده است. به نقل از رادیو آمریکا اکبر گنجی در مقاله خود تحت عنوان» نه به فقه داعشی از طریق انتخابات خبرگان «می‌نویسد:» نه به داعش در انتخابات چه معنایی دارد؟ چه کسانی نمادهای داعش هستند؟ «او سپس می‌نویسد:» فقهی که جنتی، یزدی، مصباح، احمد خاتمی، هاشمی شاهرودی و... از آن دفاع می‌کنند‌‌ همان فقه داعش است. به این افراد نباید در انتخابات رای داد. «اکبر گنجی که در ایام موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی را با لقب عالیجناب سرخپوش می‌نواخت، امروز در مسند مرجعیت ضد انقلاب حکم به این رهنمود داده که به حضرات آیات یاد شده رای ندهید. متاسفانه با همین رهنمود، بنا به گزارش روزنامه‌های دیروز زنجیره‌ای فهرستی را تحت عنوان» خبرگان مردم «ارائه شده و‌‌ همان افراد را حذف کرده است. سئوال مهم این است که این لیست، لیست هاشمی است یا اکبر گنجی؟! بی‌تردید اکبر گنجی با هیچ یک از اعضای این لیست موافق نیست، حتی با آقای هاشمی رفسنجانی. او به فکر حذف اصیل‌ترین فقهایی است که مثل کوه در برابر ضد انقلاب و آمریکا ایستاده‌اند. لیست هاشمی نباید این ماموریت را رسماً به عهده بگیرد».

رسالت هم دروغ می‌گوید، برای اینکه گنجی بار‌ها تأکید کرده بود که رأی اعتراضی شامل نمادهای اصلی سرکوب و جنایت است. ری شهری، دری نجف آبادی، هاشمی شاهرودی و علی فلاحیان جزو عناصر اصلی سرکوب و خشونت بوده‌اند و قطعاً رأی اعتراضی شامل حال آنان هم می‌شود (به عنوان نمونه در اول دی ماه ۹۴ در گفت‌و‌گویی که به همراه آقای حسن یوسفی اشکوری در برنامه افق تلویزیون آمریکا درباره انتخابات داشتیم، به دقایق ۳۹ تا ۴۳ بنگرید که درباره جنایات ری شهری، دری نجف آبادی، علی فلاحیان، صادق لاریجانی و هاشمی شاهرودی به عنوان نامزدهای مجلس خبرگان رهبری سخن گفتم. اما دروغگویان و تهمت زنندگان ادعا می‌کنند که گنجی گفته به ری شهری و دری نجف آبادی رأی بدهید).

پنجم- درخواست بی‌بی سی برای رأی ندادن به «مثلث جیم»: تمامی رسانه‌های اصول گرایان در ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ متن واحدی با تیتر «بی‌بی‌سی: به جنتی، یزدی و مصباح رأی ندهید» منتشر کردند. متن یاد شده ستون «گفت و شنود» ۲۸ بهمن حسین شریعتمداری در کیهان- به شرح زیر- بود:

«گفت: بی. بی. سی از مردم ایران خواست در انتخابات خبرگان به لیست مشترک اصلاحطلبان و کارگزاران و اعتدال رأی بدهند و جداً از رأی دادن به آقایان جنتی و یزدی و مصباح خودداری کنند.
گفتم: یعنی اصلاحطلبان و کارگزاران و اعتدالیون مورد تأیید دولت انگلیس هستند و آقایان جنتی و یزدی و مصباح، دشمنان انگلیس می‌باشند.
گفت: مگر غیر از این هم معنی می‌دهد؟ حالا باید دید مدعیان اصلاحات و کارگزاران و اعتدال، علیه دولت انگلیس موضع می‌گیرند و از این اتهام برائت می‌جویند یا...؟
گفتم: یارو به دکتر گفت؛ یک هفته است که شب‌ها خواب می‌بینم دارم در تیم فوتبال گرگ‌ها بازی می‌کنم. دکتر تعدادی قرص تجویز کرد و گفت؛ این قرص‌ها را بخور تا دیگر از این خواب‌ها نبینی، یارو گفت؛ اجازه بدهید از فرداشب بخورم. دکتر با تعجب پرسید چرا؟! و یارو گفت؛ آخه امشب فیناله!».

وبسایت مشرق- وابسته به سپاه- نیز در مطلبی تحت عنوان «تلاش آشکار بی‌بی‌سی فارسی برای مهندسی آرا» گوشزد کرد که بی‌بی سی گفته است: «احتمالا کافی است ۴۰ درصد حامیان روحانی در استان تهران به ۱۶ کاندیدای رقیب آقایان یزدی، جنتی و مصباح رای بدهند تا این سه نفر دیگر در مجلس خبرگان نباشند».

ششم- جعفر شجونی: جعفر شجونی- عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز- در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم در ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ گفت: «رای نیاوردن آیات یزدی، جنتی و مصباح سناریوی دشمن و منافقان داخلی است... مجلس خبرگان جای دانشمندانی چون علامه مصباح یزدی، حضرت آیت الله یزدی و حضرت آیت الله جنتی است و افراد برای رای دادن باید حجت شرعی داشته باشند و بدانند که درباره رای که می‌دهند باید روز قیامت پاسخگو باشند. دشمن از علم، ایمان، اخلاص و ایثار حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح می‌ترسد و بر همین است که انتخابات را علیه آن‌ها مهندسی کرده است».

هفتم- فرمانده نیروی انتظامی: سردار اشتری- فرمانده کل نیروی انتظامی- در ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ضمن یک سخنرانی به شدت به اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران تاخت و سپس درباره انتخابات هفتم اسفند گفت که آمریکایی‌ها: «به دنبال حمایت از عناصر غربگرا، تقویت جریان‌ها افراطی و در ‌‌نهایت به دنبال ایجاد مجلسی در حمایت از غرب هستند. امروز شاهدیم که بیبیسی اعلام می‌کند که به چه کسی رای بدهیم و به چه کسی رای ندهیم».

تقلب، معجزه خامنه‌ای و سپاه و بسیج برای نجات

اگر مشارکت مردم در انتخابات بالای ۶۵ درصد باشد، حذف «مثلث جیم»، «مثلث خراسان»، صادق لاریجانی، احمد خاتمی، علی فلاحیان، و... حتمی خواهد بود.
آیت الله خامنه‌ای، سپاه و بسیج، برای حضور جنتی، یزدی، مصباح، احمد خاتمی، علی فلاحیان، شبستری، صادق لاریجانی، امام جمعه اصفهان و قم و... در مجلس خبرگان رهبری، چاره‌ای جز تقلب ندارند.

یکی از راه‌ها این است که خامنه‌ای با «حکم حکومتی غیر علنی شفاهی»، به «ستاد انتخابات کل کشور» که چند نفری بیش نیستند، بگوید که حضور این افراد در مجلس خبرگان رهبری برای حفظ نظام واجب است. در این صورت مسأله اصلی این خواهد بود که حسن روحانی- که دولتش در ستاد انتخابات کل کشور حضور دارد- چه واکنشی به این حکم نشان خواهد داد؟ حسن روحانی مخالف تقلب است و می‌داند که این امر به زیان خود او و دولتش خواهد بود. اما با حکم حکومتی ولی فقیه چه خواهد کرد؟ مگر پذیرش حکم حکومتی ولی فقیه همیشه رکنی از جمهوری اسلامی نبوده است؟ اینجا تعارض اساسی جمهوری اسلامی با دموکراسی و حقوق بشر خود را به نحو دیگری آشکار می‌سازد.

در شرایط به شدت خطرناک و جنگی خاورمیانه، اینک همه چشم‌ها به دو انتخابات ایران و نتایج آن است. انجام تقلب در این شرایط پیامدهای بسیاری برای ایران و ایرانیان خواهد داشت. اما خامنه‌ای و سپاه و فقیهان که «حفظ نظام را اوجب واجبات» به شمار می‌آورند، آیا نظام را به فقهای «سرکوبگر با فقه داعشی» فرو خواهند کاست و پیامدهای ناخواسته و غیر قابل محاسبه آن را خواهند پذیرفت؟

از مدت‌ها پیش آیت الله خامنه‌ای در حال قبض و بسط معنای «حق الناس» است. او نظارت استصوابی شورای نگهبان و حذف هزاران تن از نامزدهای انتخابات را «حق الناس» به شمار آورد. وقتی حذف رقبا و منتقدان «حق الناس» محسوب شود، چرا «تقلب» و حضور فقهای مورد تأیید سلطان- جنتی، یزدی، مصباح، احمد خاتمی، صادق لاریجانی، علم الهدی، سعیدی، هاشمی شاهرودی، علی فلاحیان، و... - در مجلس خبرگان رهبری «حق الناس» قلمداد نشود؟

----------------------------------------------------------------

یادداشت‌ها بیانگر نظر نویسندگان آنهاست و نه بازتاب دیدگاهی از رادیو فردا.

XS
SM
MD
LG