لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

درخواست آلمان از ایران برای آزادی دو تبعه آلمانی در آستانه کریسمس


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
وزیر امور خارجه آلمان و هفت تن از رهبران مسیحی آلمان روز یکشنبه از مقامات ایران خواستند تا در آستانه ایام کریسمس، دو خبرنگار آلمانی زندانی در ایران با خانواده‌های خود دیدار کرده و آزاد شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» که دو تن از کارکنانش از مهرماه سال جاری در ایران در بازداشت به سر می‌برند، از مقامات ایران درخواست کرد تا در ایام کریسمس امکان دیدار این دو تن با خانواده‌هایشان را فراهم کنند.

وی با اشاره به این که «به شدت» برای آزادی این دو نفر تلاش می‌کند، گفت: «من از دولت ایران می‌خواهم در ایام جشن کریسمس که در جهان اسلام نیز مورد احترام است، دست به این حرکت انسانی بزنند.»

علاوه بر این، هفت رهبر مسیحی آلمان نیز در مصاحبه با این روزنامه خواستار آن شده‌اند تا پیش از شب کریسمس، ۳ دی‌ماه، این دو نفر به آلمان بازگردانده‌ شوند.

روبرت زولیچ، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک رم در آلمان، در مصاحبه با این روزنامه خواستار «آزادی فوری» این دو خبرنگار آلمانی شد.

نیکولاس شنایدر، رهبر جماعت پروتستان آلمان نیز گفت: «آزادی مطبوعات بسیار گرانبهاست و باید در سطح جهان برای آن مبارزه کرد... این که خبرنگارانی که به دنبال حقیقت هستند به زندان بیافتند غیر قابل قبول است.»

خبرگزاری‌های ایران در تاریخ ۱۹ مهرماه از بازداشت دو تبعه خارجی در تبریز که به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به اعدام، بودند، خبر دادند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که این دو نفر با ویزای توریستی وارد کشور شده و اقدام به کار خبرنگاری بدون اخذ مجوز کرده بودند.

همچنین رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز این دو نفر را به «جاسوسی» متهم کرد؛ اتهامی که از سوی این نشریه و اتحادیه خبرنگاران آلمان رد شده است.

با این حال اسفندیار رحیم مشائی، مسئول دفتر آقای احمدی‌نژاد در ۱۴ آذرماه و همزمان با در خواست چهار رئیس‌جمهور پیشین آلمان از ایران برای آزادی دو روزنامه‌نگار آلمانی، با اشاره به اینکه «نشانه‌ای دال بر جاسوسی این دو خبرنگار در دست نیست»، اعلام کرد که این احتمال هست که این دو به هنگام کریسمس در سفارت آلمان با خانواده‌های خود دیدار کنند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در تاریخ ۱۶ آذر اعلام کرد که درخواست ملاقات دو تبعه آلمان با خانواده‌هایشان در دست بررسی است.
XS
SM
MD
LG