لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

روحانی پیش از سفر به نیویورک خواستار گفت‌وگو به جای تحریم شد


حسن روحانی در کاخ ریاست جمهوری، پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک
حسن روحانی در کاخ ریاست جمهوری، پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک
حسن روحانی، ریيس جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه، اول مهر، برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد و در سخنانی خواستار «مسیر تعامل و گفت‌وگو» به جای «مسیر تحریم» شد.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آقای روحانی در آستانه عزیمت به نيويورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه گفت که خواستار اتخاذ «مسير تعامل، گفت‌وگو و مفاهمه» به جای «مسير تحريم» است.
رییس جمهوری ایران اظهار داشت: «مسير تحريم، مسير غير قابل قبول و غير واقعی و کسانی که اين مسير را انتخاب کرده‌اند به هدف‌شان نمی‌رسند» و افزوده با در پيش گرفتن «مسير تعامل، گفت‌وگو و مفاهمه»، می‌توانیم به «منافع مشترک‌مان دست پيدا کنيم.»
اين نخستين سفر ریيس جمهوری جديد ايران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. محمدعلی نجفی، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و معاون ریيس جمهوری، محمدرضا صادق و حسام‌الدين آشنا، دو تن از مشاوران رييس جمهوری، محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس جمهوری، دستغيب نماينده شيراز و سيامک مره صدق، نماينده يهوديان در مجلس شورای اسلامی، آقای روحانی را در سفر به آمريکا همراهی می‌کنند.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به همراه تعدادی از معاونين خود نيز هفته گذشته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده است.
ریيس جمهوری ايران يک روز پيش از سفر به آمريکا، جلسه‌ای با رهبر جمهوری اسلامی داشت. تنها خبری که از محتوای اين ديدار در رسانه‌ها منتشر شده، اين است که آیت‌الله علی خامنه‌ای برای حسن روحانی در سفر به آمريکا «آرزوی موفقيت» کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی در هفته‌های اخير، خود را مدافع «نرمش قهرمانانه» در سياست خارجی معرفی کرد و ریيس جمهوری ايران نيز چندين بار بر آمادگی برای گفت‌وگو با باراک اوباما، همتای آمريکايی خود با رعايت مسائلی مانند «احترام متقابل» تاکيد کرده است.
آقای روحانی در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران حاضر در فرودگاه مهرآباد پيش از سفر به آمريکا گفته که «ملت ايران با هرگونه خشونت و افراط مخالف است» و افزوده «ملت ايران مورد ظلم و ستم و فشار نابه‌جای بين‌المللی قرار گرفته است.»
ریيس جمهوری ايران تاکيد کرده که «ملت ايران به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده» و گفته که ايران «به دنبال توسعه و پيشرفت خود در چارچوب مقررات بين‌المللی است اما به ناروا تحت فشارهای سياسی و اقتصادی است.»
روابط ديپلماتيک و سياسی ايران و ايالات متحده آمريکا که پيش از وقوع انقلاب بهمن ۱۳۵۷، گرم و دوستانه بود، با وقوع انقلاب و سپس حمله دانشجويان مسلمان موسوم به «پيرو خط امام» به سفارت آمريکا در تهران، به وخامت گراييد.
به دنبا آن اتفاق، دولت ايالات متحده تمام روابط سياسی و ديپلماتيک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد و ايران را مورد تحريم‌های وسيع نظامی، سياسی و اقتصادی قرار داد.
روابط دو جانبه ايران و آمريکا تا کنون برقرار نشده و در سال‌های اخير و همزمان با ترديد غرب درباره احتمال ساخت تسليحات اتمی توسط جمهوری اسلامی در پوشش برنامه صلح‌آميز هسته‌ایش، بحران ميان روابط دو طرف تشدید شده است.
ايران همواره می‌گويد اتهام‌های غرب درباره برنامه هسته‌ایش اعتباری ندارد و هدف از پيگيری این برنامه و غنی‌سازی اورانيوم، صرفا برای مصارف علمی، صنعتی و پزشکی است.
XS
SM
MD
LG