لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

«ارسال طرح کمیته شش نفره مجمع تشخیص برای آیت الله خامنه ای»


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی (راست) همراه با اکبر هاشمی رفسنجانی
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی (راست) همراه با اکبر هاشمی رفسنجانی
طرحى كه پيش از اين اكبر هاشمى رفسنجانى به عنوان «طرحى براى برون رفت از وضعيت كنونى» از آن ياد كرده بود از سوى طراحان آن به آيت الله على خامنه اى رهبرى جمهورى اسلامى تحويل داده شد.

حبيب الله عسگراولادى، يكى از اعضاى اين كميته شش نفره در مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز يكشنبه در كنفرانس مطبوعاتى كه برگزار كرد اين موضوع را اعلام كرد.

حبيب الله عسگر اولادى، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در نشست مطبوعاتى خود در پاسخ به پرسش خبرنگارى در اين زمينه گفت: «ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام شش نفر بوديم كه طرحى را خدمت آيت‌الله هاشمى رفسنجانى ارائه داديم، ايشان نيز در جلسات بعدى حول محور ولايت تصريحاتى داشتند.»

وى بدون اشاره به نام پنج عضو ديگر اين كميته، افزود: «به هر ترتيب آن‌چه كه تنظيم شده بود در نهايت هفته گذشته در محضر مقام معظم رهبرى گزارش داديم و منتظر ارشادات ايشان هستيم. در اين بين حرف تازه‌اى كه آيت ‌الله هاشمى رفسنجانى زدند اين بود كه من دولت را مشروع مى‌دانم.»

دفتر هاشمی رفسنجانی این نقل قول آقای عسگر اولادی را تایید یا تکذیب نکرده است.

اين عضو ارشد حزب موتلفه اسلامى در واكنش به اصرار خبرنگارى كه جوياى جزئيات بيشترى از «طرح» پيشنهادى بود گفت: «از اين‌كه بخواهم در مورد اين كميته جزئياتى نقل كنم، معذورم؛ چراكه آيت‌الله هاشمى رفسنجانى خودشان جزئياتى از آن نقل نكردند و اصلا ممكن است قبل از اين‌كه در خصوص اين مباحث دوستان مطلبى بشنوند، دشمنان بشنوند و وقتى دشمنان شنوايى‌شان بيشتر است، نبايد جزئيات بيشترى را نيز منعكس كنيم.»

واكنش ها به طرح «برون رفت از بحران»

اولين بار اكبر هاشمى رفسنجانى در تنها نماز جمعه اى كه پس از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهورى دوره دهم اقامه كرد خبر از «طرح پيشنهادى برخى از دلسوزان نظام براى برون رفت از وضعيت موجود» داد.

وى در آن خطبه ها كه با واكنش هاى بسيارى روبرو شد گفت «جمعى از دلسوزان درحال تهيه طرحى هستند» كه به تعبير وى براى «بازگرداندن اعتماد مردم به نظام» در حال تهيه است.

همين اشاره كافى بود كه جمع زيادى از اصولگرايان عليه اين «ايده» موضع گيرى كنند و آن را «طرحى شخصى» از سوى آقاى رفسنجانى ارزيابى كنند.

حتى محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، در واكنش به اين طرح ضمن اظهار بى اطلاعى از آن با تاكيد بر اينكه « وضع موجود مگر چه اشكالى دارد» گفته بود: « منظورتان نحوه‌ بيرون رفتن از مجلس خبرگان است وقتى كه جلسه تمام مى‌شود؟»

با وجود اين، اكبرهاشمى رفسنجانى در نطق خود در افتتاحيه اجلاس اخير خبرگان نيز همين موضوع را تكرار كرد. تكرارى كه سبب واكنش برخى از اعضاى اين مجلس شد كه اعلام كردند «اين طرح ربطى به مجلس خبرگان ندارد.»

با اينكه رسانه ها در مورد تركيب اين كميته گمانه زنى هاى متخلفى داشتند اما تاكنون تنها محمدرضا باهنر‏، حبيب الله عسگراولادى و حسين مظفر عضويت خود در اين جمع را تاييد كرده اند.

تا پيش از اينكه روز يكشنبه حبيب الله عسگراولادى از ارسال طرح به آيت الله خامنه اى خبر دهد برخى خبرهاى غير رسمى حاكى از مسكوت ماندن اين طرح در پى مخالفت هاى صورت گرفته در ماه هاى اخير داشت.

هر چند در اين بين، برخى از ناظران سياسى راهپيمايى روز قدس و حضور پر رنگ معترضان در آن را يكى از دلايل به جريان افتادن دوباره آن قلمداد كرده اند.

«سوء استفاده اطرافيان» از موسوى، خاتمى و كروبى

حبيب الله عسگر اولادى در بخش ديگرى از نشست مطبوعاتى اش كه به عنوان تشكل «جبهه پيروان خط امام و رهبرى» برگزار شد «هاشمى رفسنجانى» را « سردار بزرگ جمهورى اسلامى» خواند و گفت: «من براى خانواده ايشان هم احترام قائلم اما به نظرم بايد يك بار براى هميشه برخى ابهامات درباره خانواده ايشان پاك شود؛ چراكه وقتى كسى در راس دو بال پرواز رهبرى يعنى مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار دارد در رابطه با اطرافيانش نبايد ابهامى وجود داشته باشد.»

«به هر ترتيب آن‌چه كه تنظيم شده بود در نهايت هفته گذشته در محضر مقام معظم رهبرى گزارش داديم و منتظر ارشادات ايشان هستيم. در اين بين حرف تازه‌اى كه آيت ‌الله هاشمى رفسنجانى زدند اين بود كه من دولت را مشروع مى‌دانم.»

عسگر اولادی، رییس جببه پیروان خط امام و رهبری
وى در بخشى از سخنان خود با بيان اينكه «ما هنوز معتقد نيستيم موسوى،‌ كروبى و خاتمى فتنه ‌گر هستند»‌ اظهار داشت: «اما اطراف اين‌ها كسانى هستند كه از اين افراد سوء استفاده مى‌كنند.»

اين عضو سرشناس جريان اصولگرا ضمن تاكيد بر اينكه «(نظام) مهدوى كنى، كروبى و موسوى را مفت به دست نياورده كه مفت از دست بدهد» به ديدار خود با مهدى كروبى در جريان اعتراضات خيابانى اشاره كرد و گفت: «من در اين زمان به ديدن ايشان رفتم و با ايشان صحبت كردم و گفتم؛ شما مى‌خواهيد به كجا برويد؟ من قبلا هم گفته بودم كه آقاى كروبى گم شد و ما بايد كوشش كنيم تا آقاى كروبى خودش را پيدا كند.»

با وجود اعلام خبر ارسال طرح كميته شش نفره مجمع تشخيص به رهبر جمهورى اسلامى كه پيش از اين با واكنش هاى تندى از سوى برخى جريان هاى تندروى اصولگرا مواجه شده بود هنوز جزئيات اين طرح منتشر نشده است.

اين تحولات در پى آن صورت مى گيرد كه با برگزارى دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى و معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان «برنده» انتخابات، هواداران سه نامزد ديگر حاضر در انتخابات ضمن اعتراض به «تقلب هاى سازمان يافته»، نتايج اعلام شده را نپذيرفتند.

اعتراضات در ماه هاى اخير در ايران به بازداشت گسترده مردم،فعالان سياسى و روزنامه نگاران منجر شد كه طبق آمارهاى اعلام شده، در جريان آن، ده ها نفر كشته و صدها نفر زخمى نيز شدند.
XS
SM
MD
LG