لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

جبهه مشارکت: راه سبز امید «مانیفست رهایی از استبداد» است


هفته پیش میرحسین موسوی یکی از نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری اخیر، با انتشار بیانیه ای تفصیلی رسما راه اندازی تشکیلاتی تخت عنوان «راه سبز امید» را اعلام کرد.
هفته پیش میرحسین موسوی یکی از نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری اخیر، با انتشار بیانیه ای تفصیلی رسما راه اندازی تشکیلاتی تخت عنوان «راه سبز امید» را اعلام کرد.
جبهه مشارکت ایران اسلامی اولین تشکل بزرگ اصلاح‌طلبی است که روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از تشکیل «راه سبز امید» توسط میرحسین موسوی رسما استقبال کرد.

پیش از این عده‌ای از اشخاص و فعالان سیاسی در داخل و خارج ایران ضمن اظهار نظر در این زمینه از راه‌اندازی این تشکیلات استقبال کرده بودند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که جمع زیادی از اعضای اصلی و شورای مرکزی آن از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در بازداشت به سر می‌برند در بیانیه خود اظهار امیدواری کرده است که «راه امید سبز» بتواند «به عصر یخ‌بندان گردش دموکراتیک قدرت پایان دهد».

این تشکل اصلاح‌طلب همچنین بیانیه «راه سبز امید» که از سوی میرحسین موسوی منتشر شد را «مانیفست رهایی مردم ایران از چرخه معیوب استبداد – وابستگی – عقب‌ماندگی» خوانده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با استقبال از اقدام موسوی در بیانیه خود آورده است: «اصلاحات برای آن بود که شکاف بین ملت و حاکمیت را ترمیم کند، اما ضعف جامعه مدنی سبب شد تا در این مهم به توفیق کامل دست پیدا نکند.»

این بیانیه با تاکید بر این که «اصلاح‌طلبان اینک می‌توانند در راه تقویت و توانمند کردن جامعه ایران به عنوان منشا اصلی قدرت و اقتدار» بازگشتی «پرتوان به جامعه» داشته باشند دوران کنونی را «عصر یخ‌بندان گردش دموکراتیک قدرت» نامیده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیانیه خود ضمن موفق خواندن تجربه «هر شهروند، یک ستاد» و «هر شهروند، یک رسانه» که از شعارهای انتخاباتی میرحسین موسوی بود نوشت باید «اینک به دنبال تحقق «هر فرد، یک ملت» باشیم».

این تشکل که در انتخابات دهمین ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کرده بود «راه سبز امید» را «راه سبز امید» همه ایرانیان نامیده و نوشته است: «از هر جنسی، از هر نژادی، از هر آیینی و از هر فرهنگ و زبانی، بخشی از هویت ایرانی است که وقتی در کنار هم قرار گیرند، وحدت ملی را شکل می‌دهند.»

صادرکنندگان این بیانیه با اشاره به این که امروز دفاع از جمهوری اسلامی «برای بسیاری از دل‌بستگان به آن مشکل» شده است، خاطرنشان کرده‌اند که «راه سبز امید با نشان دادن سره از ناسره، نه فقط در گفتار، بلکه در رفتار و شیوه عمل خود و ترسیم چهره رحمانی دین می‌تواند اعتماد بر باد رفته را به میراث امام و شهیدان برگرداند».

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: «راه سبز امید، دشمن استبداد، وابستگی، ویژه‌خواری، شایسته‌ستیزی، ریاکاری، دروغ‌گویی و حاکمیت بداخلاقی‌هاست.»

جبهه مشارکت اسلامی در پایان بیانیه خود آورده است: «دیر نخواهد بود روزی که قدرت ملت در حرکت پرتوان خود همه کس و همه چیز را به تسلیم در برابر اراده خود واخواهد داشت.»

پیش از این برخی فعالان سیاسی از گروه‌های مختلف از اقدام میرحسین موسوی برای راه‌اندازی «راه سبز امید» استقبال کرده بودند.

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، غلامعباس توسلی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، و تعداد دیگری از فعالان سیاسی و مدنی از جمله کسانی بودند که به استقبال از این اقدام رفتند.

میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری اخیر، هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای تفصیلی رسما راه‌اندازی تشکیلاتی تحت عنوان «راه سبز امید» را اعلام کرد.

میرحسین موسوی به همراه مهدی کروبی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودند که به روند برگزاری و اعلام نتایج انتخابات معترض بوده و دولت برآمده از آن را «نامشروع» اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG