لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

دو شهروند جمهوری آذربايجان به اتهام جاسوسی برای ايران به حبس ابد محکوم شدند


دادگاهی در باکو، پايتخت جمهوری آذربايجان، دو تبعه اين کشور را به اتهام همکاری با نهادهای امنيتی ايران به حبس ابد محکوم کرده است.

خبرگزاری های جمهوری آذربايجان گزارش دادند که حکم محکوميت حافظ ولی اف و آغامير آغاميروف در پايان جلسه امروز دادگاه رسيدگی به اتهام های آنها در باکو اعلام شده است.

محاکمه اين دو نفر در چند ماه گذشته جريان داشته است.

طبق قوانين جمهوری آذربايجان حکم صادر شده قابل فرجام خواهی است و آنها می توانند در مدت ۱۰ روز نسبت به حکم دادگاه اعتراض کنند.

حکم محکوميت اين دو تبعه آذربايجانی به استناد ماده ۲۷۲ قانون جزای آذربايجان (خيانت به دولت) صادر شده است.

در ۱۴ اسفند سال گذشته کابينه آذربايجان در گزارش مبارزه با تروريسم و ضد جاسوسی سال ۲۰۱۳ ميلادی خود به مجلس ملی اين کشور خبر از بازداشت دو تبعه آذربايجان به اتهام فعاليت های جاسوسی داده بود.

بر اساس اين گزارش اين دو با دستور نهادهای امنيتی ايران اقدام به عکسبرداری، فيلم برداری و گرد آوری اطلاعات از اتباع اسرائيلی مقيم باکو و محل زندگی آنها می کردند.

آنها همچنين متهم به گرد آوری اطلاعات از پايگاههای داده ی شبکه های تلفن همراه و نيز پليس راه آذربايجان بودند.

اتهامی که به سرعت از سوی مقامات ايرانی تکذيب شد.

سيد محمد آيت اللهی، مسئول امور رسانه ای سفارت ايران در باکو، هرگونه ارتباط ايران با دو تبعه دستگير شده جمهوری آذربايجان را تکذيب کرد و گفت روابط تهران – باکو در سايه احترام و اعتماد متقابل،رو به توسعه می باشد.

در گزارش دولت آذربايجان همچنين يک تبعه ايران نيز در همين سال به اتهام قاچاق مهمات و سلاح و جلب اتباع آذربايجان برای همکاری با نيروهای امنيتی ايران بازداشت شده بود.

پيش تر خبرگزاری های آذربايجان خبر از بازداشت بهرام فيضی شهروند ايرانی در ماه مارس سال ۲۰۱۳ به اتهام جاسوسی ، ترور و قاچاق مواد مخدر از سوی نيروهای امنيت ملی جمهوری آذربايجان در شهر باکو داده بودند.

در سال ۲۰۱۲ نيز مقامهای جمهوری آذربايجان خبر از بازداشت ۲۲ شهروند اين کشور به اتهام جاسوسی برای ايران دادند.

بازداشت شدگان متهم به ارتباط با سپاه پاسداران و برنامه ريزی برای حمله به سفارتخانه های آمريکا و اسرائيل در باکو بودند.

ايران و آذربايجان همواره کوشيده اند روابط نزديکی داشته باشند. روابط دوستانه جمهوری آذربايجان و اسرائيل از عواملی است که هر از چند گاه روابط دو کشور همسايه را دچار تنش کرده است.

پس از انتخاب حسن روحانی به رياست جمهوری ايران در سال گذشته و در پی آن سفر الهام علی اف رئيس جمهور آذربايجان به تهران نشانه هايی از ارتقا روابط و کاهش تنش ها بين دو کشور ديده می شود.

XS
SM
MD
LG