لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۹

رهبر سابق کليسای آشوری پنطیکاستی تهران بازداشت شد


گزارش ها حاکی است که کشيش ويکتور بت تمرز، رهبر سابق کليسای آشوری پنطيکاستی تهران (شهرآرا)، به همراه دو تن از دوستانش، روز ۲۶ دسامبر توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.

منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» متشکل از کلیساهای پروتستان و بشارتی، در این زمینه، به رادیو فردا گفته است: نيروهای امنيتی ضمن تفتيش منزل، و ضبط برخی از وسايل شخصی، کشيش ويکتور بت تمرز را به بازداشتگاه اوين منتقل کردند.

گزارش ها حاکی است که کشيش بت تمرز به دليل برگزاری مراسم کليسايی به زبان فارسی در کليسايش بارها تحت فشار مسئولين جمهوری اسلامی قرار داشته است. او نهايتا در ۳۱ مارس ۲۰۰۹ به دليل عدم لغو اين جلسات از کار برکنار شد.

منصور برجی در همین حال گفته است: در سال‌های اخير موج بازداشت مسيحيان فعال در ايام کريسمس به صورت يک روال معمول درآمده است. گرايش ايرانيان به شرکت در مراسم‌های جشن ميلاد مسيح يکی از دلايل حساسيت مسئولين امنيتی به اين مناسبت خاص مسيحی است.

وی پیشتر در گفت وگویی با رادیو فردا از رشد و گسترش مسحیت در ایران به رغم سختگیری های دولت جمهوی اسلامی صحبت کرده بود.

سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» گفته بود: از چند سال پیش که شاهد گسترش مسیحیت بوده‌ایم خصوصا با سخت گیری‌هایی که نسبت به کلیساهای رسمی اعمال می‌شود، گسترش کلیساهای خانگی مورد توجه مسئولان قرار گرفته و نسبت به آن هشدارهایی می‌دهند و صحبت‌های آقای خامنه‌ای در قم در این زمینه هشداری بود و ایشان کلیسای خانگی و بهائیت را دشمنی برای نظام تلقی کردند که این امر خودش به فعالیت‌های عقیدتی در ایران وجهه سیاسی می‌دهد.

منصور برجی اضافه کرده بود:«از آن زمان به بعد شاهد اظهار نظرهای بسیاری از مسئولین در این مورد بودیم و در پی آن نیز دستگیری‌های گسترده آغاز شد و سختگیری‌ها بیشتر شده و کلیساهای رسمی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند واین وضعیت نگران‌کننده کماکان تشدید شده‌است.»

XS
SM
MD
LG