لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

جریمه ۲۰ میلیارد دلاری بریتیش پترولیوم به خاطر نشت نفت در خلیج مکزیک


حادثه خلیج مکزیک که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و نشت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در دریا شده بود
حادثه خلیج مکزیک که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و نشت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در دریا شده بود

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم «بی‌پی» به خاطر حادثه نشت نفت در خلیج مکزیک جریمه‌ای به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به آمریکا پرداخت خواهد کرد که بزرگترین جریمه مالی تاریخ آمریکا برای آلودگی محیط زیست محسوب می شود .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا روز دوشنبه ۱۳ مهرماه اعلام کرد که شرکت بی‌پی بخاطر حادثه نشت نفت خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۰.۸ میلیارد دلار جریمه پرداخت خواهد کرد.

طبق این گزارش، رقم اعلام شده بالا‌تر از میزانی است که قبلا برای حل اختلاف قضایی شرکت بی‌پی و وزارت دادگستری آمریکا عنوان شده بود.

قبلا در تیرماه اعلام شد که شرکت بی‌پی برای مختومه کردن روند دادگاه قضایی از بابت حادثه خلیج مکزیک که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و نشت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در دریا شده بود، کلا ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت خواهد کرد. البته برآورد شرکت بی‌پی می‌گوید که مجموعا د و میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نشت نفت اتفاق افتاده است.

خانم لینچ می‌گوید: «این جریمه تاریخی، راه حلی قوی و مناسب برای بد‌ترین فاجعه محیط زیستی تاریخ آمریکا است».

بگفته وی، شرکت بی‌پی «تنبیهی که لایق آن بود را برای جبران ضربه‌ای که به محیط زیست و اقتصاد منطقه خلیج مکزیک زده بود، دریافت کرد».

ایالتهای فلوریدا، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی، لوئیزیانا و تگزاس آمریکا بخاطر زیان محیط زیستی، اقتصادی، مالی و تجاری که از بابت فاجعه نشت نفت متحمل شده‌اند از این جریمه خسارت خود را دریافت خواهند کرد.

سخنگوی دادگستری آمریکا می‌گوید که ما متعهد هستیم که به ایالتهای ساحلی مکزیک این تعهد را بدهیم که آن‌ها قوی‌تر و چالاک‌تر از قبل از فاجعه خلیج مکزیک به عرصه باز خواهند گشت.

حادثه نشت نفت از چاه «مکندو» به مدت ۸۷ روز باعث آلودگی ۱۶ هزار مایل از اطراف ایالات نام برده شده آمریکا شد که بنا بر گزارش‌ها، ۸۰۰۰ هزار موجود زنده، از جمله پرندگان دریایی، لاک پشت‌ها و هزاران ماهی که برخی از این موجودات در فهرست جانداران در حال انقراض بودند، کشته شدند.

در این میان ماهیگیران منطقه نیز دچار زیان چشمگیری شدند.

در جریان امدادرسانی و پاک کردن لکه‌های نفتی، ۳۰ هزار نفر شرکت کرده بودند.

هم اکنون گزارش‌ها حاکی از خروج این منطقه از وضعیت فاجعه بار است، اگرچه صدمات احتمالی از بابت استفاده از مواد شیمیایی که بر روز لکه‌های نفتی در جریان پاک سازی ریخته شده بود، هنوز در میان کار‌شناسان مذاکره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت بریتیش پترولیوم پیشتر صندوقی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای پرداخت غرامت به زیان دیدگان این حادثه اختصاص داده بود. طبق این گزارش تاکنون ۱۳ میلیارد دلار از این صندوق به افراد و شرکت های زیان دیده پرداخت شده است.

XS
SM
MD
LG