لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

هشدار «ناظر بین‌المللی بر پولشویی» درباره معامله با ایران و کره شمالی


یک نهاد ناظر بین‌المللی بر پولشویی در جهان روز جمعه ۳۰ بهمن از دولت‌های عضو خواسته است تا به هنگام هرگونه معامله تجاری و مالی با ایران و کره شمالی دقت بیشتری به خرج دهند.

به گزارش رویترز، گروه کاری اقدام مالی Financial Action Task Force که مقر آن در پاریس است، می‌گوید به طور «ویژه و فوق العاده نگران» ناتوانی و ناکار آمدی سیستم مالی ایران در اجرای قوانین و مقراراتی که مانع «تامین مالی تروریسم» می شوند، است و چنین مساله‌ای تهدیدی «جدی علیه تمامیت سیستم مالی بین المللی» محسوب می‌شود.

این گروه می‌گوید، «ناکارآمدی سیستم نظارتی نظام مالی و پولی ایران در مبارزه با پولشویی»، زمینه ساز آسیب پذیری نظام مالی بین المللی خواهد شد.

رویترز می‌گوید، ‌در حالی این هشدار منتشر شده است که از ماه گذشته تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برداشته شد و روز چهارشنه بانک مرکزی و ۱۵ بانک دیگر ایران دوباره به شبکه سوئیفت متصل شدند.

این نهاد ناظر بین‌المللی بر پولشویی با این حال از کشورهای عضو خواسته است تا توجه‌ای ویژه‌ای به معاملات با ایران داشته باشند.

این نهاد همچنین از ایران خواسته است تا قوانین و مقرارات ضد پولشویی را به اجرا بگذارد تا امکان گزارش هرگونه معامله مشکوک وجود داشته باشد. این نهاد ناظر بین‌المللی بر پولشویی از ایران خواسته است تا تامین مالی تروریسم را جرم اعلام کند.

نهاد ناظر بین‌المللی بر پولشویی می‌گوید، ایران تا کنون اقدام عاجلی برای اجرا قوانین ضدپولشویی انجام نداده است و در صورتی که تهران تا ماه ژوئن اقدامی انجام ندهد، این نهاد از کشورهای عضو خواهد خواست در مقابل این قصور ایران دست به اقدامات متقابل بزنند.

گروه اقدام مالی در مهرماه سال ۱۳۸۶ نیز در بیانیه‌ای نگرانی خود را از «فقدان ساختار فراگیر و روشن درایران برای جلوگیری از پولشویی» اعلام کرده بود.

این گروه دیده‌بان بین المللی مبارزه با پولشویی گفته بود: احتمال دارد که گروه‌های تروریستی از این نقاط ضعف در ایران برای تامین مالی عملیات خود بهره برداری کنند.

گروه اقدام مالی از ایران خواسته بود بدون درنگ نسبت به «رفع ناکارآمدی»‌ها در زمینه سیستم نظارت مالی خود اقدام کند.

این نهاد همچنین نسبت به ناکارآمدی جدی سیستم مالی کره شمالی هشدار داده و خواسته است نسبت روابط دوجانبه با پیونگ یانگ ملاحظات ویژه‌ای را در نظر بگیرند.

این تشکیلات یک سازمان بین دولتهاست در سال ۱۹۸۹ توسط هفت کشور صنعتی تاسیس شد و وظیفه آن نیز، ردیابی پولشویی و تامین منابع مالی تروریسم در جهان است.

XS
SM
MD
LG