لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

مقام آمریکایی: موضع ايران در برخی از مسایل اصلی هسته ای غيرعملی است


يک مقام ارشد دولت آمريکا حاضر در مذاکرات هسته ای با ايران روز شنبه ۲۱ تيرماه در آستانه سفر جان کری به وین با اشاره به مواضع «غیرعملی و نامناسب» ایران بر سر برخی از مسایل کلیدی در این مذاکرات، از اختلاف نظر بین ایران و گروه ۱+۵ خبر داده است.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته است: در اين مرحله از مذاکرات تا اينجا پيشرفت هايی داشته ايم، اما در خصوص برخی از مسايل کليدی، از منظر ما، ايران در مواضع غيرعملی و نامناسب خود برای ارائه تضمين های لازم درخصوص صلح آميز بودن برنامه هسته ايش تغييری نداده است.

ايران و نمايندگان آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه و آلمان و نماينده اتحاديه اروپا از ده روز پیش دور تازه مذاکرات خود را در وين آغاز کرده اند. اين مذاکرات در راستای دستيابی به «توافق جامع هسته‌ای» انجام می شود و ايران اميدوار است چنين توافقی به تحريم‌های بين المللی و يکجانبه عليه این کشور پايان دهد.

اين مقام آمريکايی همچنین گفته است: ما دو خواسته در خصوص برنامه هسته ای ايران مد نظر داريم يکی اين که اين کشور به سلاح هسته ای دست نيابد و ديگری اين که به جامعه بين المللی به طور کامل اين اطمينان را بدهد که برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است.

وی اضافه کرده است: ايران می بايست برای برآوردن اين خواسته ها تصميم بگيرد.

وی همچنين با اشاره به اظهارات علنی رهبر ايران در خصوص اختلاف نظر ها بر سر ظرفيت غنی سازی و تعداد سانتريفيوژها گفته است: تعدادی که انها مطرح می کنند بسيار بيشتر از ظرفيت کنونی برنامه هسته ای ايران است و ما به طور شفاف اعلام کرده ايم برای دستيابی به توافقی جامع، برنامه هسته ای آنها بايد به طور قابل توجهی کاهش يابد.

به گفته این مقام آمریکایی «اين تنها اختلاف نيست بلکه يکی از مهم ترين آنها است.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ۱۶ تیر یکی از موارد اختلافی بین ایران و شش قدرت جهانی را «ظرفیت غنی‌سازی» بیان کرده بود.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است:جامعه بين المللی در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران نگرانی هايی دارد و ايران در خصوص مسايل کليدی همچنان در مواضع قبلی خود ايستاده است و آن را تغيير نداده است.

وی با اشاره اظهارات مقام های ایرانی در خصوص فتوای رهبر ايران درباره حرام بودن به کارگيری سلاح هسته ای گفت: ما نياز به اقدام های مشخص و واقعی در اين خصوص داريم که قابل راستی آزمايی باشند.

این مقام ارشد آمریکایی اضافه کرده است:ما در خصوص نگرانی ها جامعه بين المللی و درباره يک دهه نقض تعهدات صحبت می کنيم و شورای امنيت چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.

حضور وزرای خارجه در وین

وی همچنين در خصوص حضور وزرای خارجه چهار کشور عضو گروه ۱+۵ گفته است که وزرای خارجه برای تمديد مدت توافق موقت ژنو به وين نخواهند آمد بلکه هدف انها ارزيابی مذاکرات و اين که آيا پيشرفت قابل توجهی در زمان حضورشان در اين مرحله حاصل می شود يا نه.

قراراست وزرای خارجه کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در این مذاکرات حاضر شوند، ولی وزرای خارجه روسیه و چین حضور نخواهند داشت.

این مقام آمریکایی گفته است که گروه ۱+۵ همچنان در قبال ایران موضعی واحد دارد و وزرای خارجه روسیه و چین به دلیل نشست خود در برزیل نتوانسته اند در وین حاضر شوند.

وی با این حال تصریح کرده است:اگر در پايان اين پروسه ما به توافق جامع دست نيابيم ما بار ديگر به ارزيابی شريط پرداخته و وزير امور خارجه (آمريکا) پيشنهادهای خود را به رييس جمهوری برای برداشتن گام های بعدی ارائه می کند.

يکی ديگر از مقام های حاضر در اين مذاکرات در خصوص حضور جان کری، وزير امور خارجه آمريکا گفته است: وزير امور خارجه در اين مذاکرات حاضر می شود تا ببيند که در اين مذاکرات آيا پيشرفت قابل توجهی حاصل می شود يانه.

وی اضافه کرده است: اگر تا بيستم ژوئيه توافقی حاصل نشود رييس جمهوری آمريکا و کنگره (درقبال ایران) هردو هم راستا هستند، و کاملا واضح است که همه گزينه های پيش روی خود را بررسی خواهيم کرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است: ولی اين خيلی سخت خواهد بود بدون پيشرفت قابل توجه در مسايل کليدی در مذاکرات چند روز آينده بخواهيم به تمديد (توافق ژنو) فکر کنيم.

در همین زمینه، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ایران شنبه ۲۱ تیر در گفت و گو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی، گفته است: «اگر در وضعی باشیم که تشخیص دهیم پیشرفتی نداشتیم و با مواضعی که طرف های مختلف دارند احتمالا در ماه های آینده نیز پیشرفتی حاصل نخواهد شد، شاید اصولا تمدید گفت و گوها نیز ضرورتی نداشته باشد.»

در دور جدید مذاکرات، ايران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پيش از پايان يافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای يعنی بيستم ژوئيه (۳۰ تيرماه)، به توافقی جامع و نهايی دست يابند.

XS
SM
MD
LG