لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

رويترز: بحث بین مقام های ايران برای همکاری با آمريکا درباره عراق


خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام بلندپايه ايران روز جمعه ۲۳ خردادماه اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ممکن است در راستای کمک به دولت عراق تمايل به همکاری با واشينگتن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز اين مقام ايرانی که نخواسته نامش فاش شود همچنين گفته است: بحث و گفت وگو بین سران جمهوری اسلامی در خصوص اين ايده (همکاری ايران و آمريکا در مورد بحران عراق) در جریان است.

شبه‌نظامیان داعش٬ دولت اسلامی عراق و شام٬ که طی روز های اخیر با تصرف استان نینوا و شهر موصل٬ توانسته اند بخشی هایی از غرب عراق را به کنترل خود در آوردند٬ همچنان در حال پیشروی هستند و طبق گزارش‌ها روز جمعه نیز دو شهر استان دیاله واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ایران را تصرف کرده اند.

رويترز در ادامه گزارش خود نوشته است: مقام ها و تحليگران می گويند، ايران برای کمک به دولت نوری المالکی در راستای مقابله با حملات پيکارجويان اسلامگرا تجهيزات نظامی و همچنين مشاوره در اختياری دولت عراق قرار می دهد،‌ولی نيروی نظامی به اين کشور اعزام نمی کند.

اين مقام ايرانی همچنين گفته است: ما آماده ایم با آمريکايی ها برای پايان دادن به ناارامی در خاورميانه همکاري کنيم.

وی اضافه کرده است: ما نفوذ زيادی در عراق، سوريه و ديگر کشورها داريم.

در حالی خبرگزاری رويترز اظهارات اين مقام ايرانی را منتشر کرده است که يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته است در مذاکرات پيش رو بين ايران و آمريکا، دو کشور در خصوص عراق مذاکره نخواهند کرد.

ماری هارف تصریح کرده که آمريکا پيش از اين هم تاکید کرده است که همسايه‌های عراق از جمله ايران نبايد کاری کنند که به بی ثباتی عراق دامن بزند و بايد از هرگونه تلاش برای تشديد تنش فرقه ای خودداری کنند.

آمريکا و ايران گرچه روابط ديپلماتيک رسمی ندارند ولی هفته گذشته نمايندگان ارشد دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته ای نشستی دو جانبه برگزار کردند. ماری هارف تاکيد کرده است که در اين مذاکرات تنها مسائل مربوط به برنامه هسته ای ايران مطرح شده است.

در همين حال، امير عبداللهيان، معاون وزارت امور خارجه ايران گزارش روز چهارشنبه روزنامه وال استريت ژورنال در خصوص حضور نيروهای ايرانی در عراق را رد کرده است.

روز چهارشنبه روزنامه وال استريت ژورنال چاپ آمريکا در گزارشی خبر داده بود که «دو گردان از نيروهای سپاه پاسداران» خود را «برای مقابله با گروه مسلح داعش و حمايت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف، از مرزهای غربی به خاک عراق گسيل کرده است.»
XS
SM
MD
LG