لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

دستور روحانی برای توقف پرواز هواپیماهای «ایران ۱۴۰»


به دنبال سقوط يک فروند هواپيمای «ايران ۱۴۰» در روز يکشنبه ۱۹ مردادماه و کشته شدن دستکم ۳۹ تن در اين سانحه، حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران، دستور داده است تا رسيدگی کامل به اين حادثه از پرواز هواپيماهای « ايران ۱۴۰ » جلوگيری شود.

به گزارش سايت اطلاع رسانی هيات دولت،‌ حسن روحانی در جلسه هيات دولت از وزير راه و شهرسازی خواسته است تا گزارش کاملی از «چگونگی وقوع» اين سانحه و « علل» آن ارايه کند.

در اين جلسه همچنين وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح گزارشی از سانحه سقوط هواپيمای مسافربری ايران ۱۴۰ متعلق به شرکت سپاهان ارايه کردند.

گزارش ها حاکی است که يک فروند هواپيمای آنتونف، «ايران ۱۴۰ »، متعلق به شرکت هواپيمايی سپاهان‌اير، ساعت ۹ و ۲۰ دقيقه بامداد روز يکشبنه هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شده و سقوط کرده است. اين هواپيما از تهران عازم طبس بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد ايلخانی، مدير عامل شرکت فرودگاهها در خصوص سرنشينان اين هواپيما گفته است: در اين هواپيما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنيت پرواز حضور داشتند..

وی اضافه کرده است: در اين پرواز ۳۴ مسافر بزرگسال، ۳ نوزاد زير دو سال و ۳ کودک زير ۱۲ سال حضور داشتند.

در همين حال ،‌ احمد مجيدی، معاون وزير راه و شهرسازی، در باره آخرين آمار جانباختگان و مصدومان اين حادثه گفته است: فعلاً طبق آخرين آمار رسمی، تعداد مجروحان اين حادثه ۹ نفر و تعداد جانباختگان ۳۹ نفر هستند.

محمدعلی ايلخانی همچنین در خصوص چگونگی وقوع این سانحه به خبرگزاری فارس گفته است: هواپيمای آنتونوف ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپيمايی سپاهان اير ساعت ۹:۲۰ امروز از باند فرودگاه مهرآباد به سمت طبس پرواز می‌کند اما اين هواپيما در انتهای باند و هنگام خروج از فرودگاه مهرآباد، در محل جنگل‌کاری شهرک آزادی دچار سانحه شده و سقوط می‌کند.

وی اضافه کرده است: خلبان پرواز در آخرين لحظات با برج مراقبت تماس می‌گيرد.

محمد علی ایلخانی همچنین افزوده است: البته آخرين تماس خلبان کوتاه بوده است اما هنگامی که هواپيما از زمين بلند می‌شود خلبان صحبت مختصری با برج داشت و اعلام مشکل کرد.

هواپیمای «ایران - ۱۴۰» که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شود در گذشته نیز چندین نمونه سقوط و آتش گرفتن موتور را تجربه کرده‌است.

ازجمله در بهمن‌ماه ۸۷ سقوط یک فروند از هواپیماهای «ایران - ۱۴۰» در نزدیکی شاهین‌شهر اصفهان، به کشته شدن تمامی سرنشینان آن انجامید.

اولین حادثه مرگبار سقوط «آن - ۱۴۰» (آنتونف) که نمونه ایرانی آن «ایران - ۱۴۰» خوانده می‌شود، در ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد که طی آن تمامی ۴۵ سرنشین اوکراینی و روسی هواپیما به قتل رسیدند. سرنشینان یادشده مدیران بلندپایه و کادر فنی شرکت‌های صنایع هوایی روسیه و اوکراین بودند که برای حضور در مراسم مونتاژ دومین هواپیمای «ایران - ۱۴۰» عازم شاهین‌شهر اصفهان بودند.

یک سال بعد، پرواز دیگری از همین نوع هواپیما، در حالی که تعدادی از مسئولان ایرانی برای بازدید از خط مونتاژ «ایران - ۱۴۰» و مشاهده اولین هواپیمای مونتاژ شده عازم اصفهان بودند دچار حادثه شد و به نشستن اضطراری تن داد.

دو سال پس از آن نیز، در ماه اوت سال ۲۰۰۵، یک فروند دیگر از این نوع هواپیما ضمن پرواز مجبور به انحراف مسیر و حرکت به سمت اراک شد و پس از نشستن اضطراری در فرودگاه آن شهر از باند خارج و بشدت آسیب دید. علت آن حادثه «آتش گرفتن موتور هواپیما» اعلام شد.

XS
SM
MD
LG