لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

عزت ابراهيم الدوری، معاون صدام حسین «کشته شد»


عزت ابراهیم الدوری ، معاون صدام حسين
عزت ابراهیم الدوری ، معاون صدام حسين

استاندار صلاح الدين عراق روز جمعه ۲۸ فروردين ماه از کشته شدن عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام حسين، در جريان یک عمليات نظامی در اين استان خبر داد.

شبکه العربيه، نزدیک به عربستان سعودی، و رسانه‌های عراقی تصاوير جسد فردی که شباهت زيادی با عزت ابراهيم دارد را منتشر کرده‌اند.

منابع مستقل هنوز خبر کشته شدن معاون صدام حسين را تاييد نکرده‌اند.

این در حالی است که الرشادی، سخنگوی حزب بعث عراق اخبار درباره کشته شدن عزت ابراهیم الدوری را رد کرده است.

با این حال، رائد الجبوری، استاندار صلاح‌الدين به العربيه گفته است: عزت ابراهيم الدوری روز جمعه در عملياتی در منطقه حمرين و در روستایی در نزديکی العلم کشته شد.

وی افزود: بامداد جمعه اطلاعات و اخبار موثقی در خصوص سه خودرو که حامل شخصيتی مهم هستند به نيروهای ما رسيد.

طبق اين گزارش، در عملياتی که نيروهای عشاير و «حشد الشعبی» نيز در آن حضور داشتند به اين خودروها حمله شد و شماری از سرنشینان آنها کشته شدند. پس از آن نيروهای حاضر در عملیات در جريان بررسی اجساد، متوجه جنازه عزت ابراهيم الدوری شدند.

به گزارش رویترز، رائد الجبوری همچنین گفته است: این پیروزی بزرگی برای تمام کسانی است که در عملیات علیه گروه‌های تروریستی (گروه حکومت اسلامی) حضور دارند. چرا که عزت ابراهیم الدوری مغز متفکر و طراح این گروه بود.

به گفته استاندار صلاح الدین، کشته شدن عزت ابراهیم الدوری تاثیر زیادی بر این گروه‌ها خواهد داشت و باعث ایجاد شکاف در صفوف آنها می‌شود.

عراق پیشتر نیز خبر کشته شدن عزت ابراهیم الدوری را منتشر کرده بود، اما بعدها این اخبار تکذیب شدند. با این حال، استاندار صلاح الدین گفته است که در این مورد آزمایش «دی ان ای» صورت خواهد گرفت.

عزت ابراهیم الدوری معاون شورای فرماندهی عراق و فرد دوم رژیم سرنگون شده صدام حسین بود. وی از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی حکومت صدام حسین فراری بود.

به گزارش رویترز، عزت ابراهیم الدوری، از زمان سرنگونی حکومت صدام یعنی بیش از حضور القاعده در عراق و شکل گیری گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش، رهبری عملیات نظامی گروه های مخالف علیه حکومت تازه در عراق را برعهده داشته است.

از عزت ابراهیم الدوری به عنوان رهبر گروه نقشبندیه یاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG