لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

فرمانده سپاه از «تلاش‌های صادقانه» تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای قدردانی کرد


محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین از عملکرد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای قدردانی کرده و گفته است که آنها «در نبرد ديپلماتيک از حقوق ملت دفاع» و روی خطوط قرمز ايستادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس،محمدعلی جعفری در حاشيه‌ همايش فرماندهان سپاه گفته است: «فرزندان انقلابی ايران اسلامی در نبرد ديپلماتيک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ايران به شايستگی دفاع کنند و ملت ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های سياسی اين عزيزان و ايستادگی روی خطوط قرمز تعيين شده، قدردانی می‌کنند.»

ايران و کشورهای ۱+۵ روز پنجشنبه دوم آوريل (۱۳ فروردين) در لوزان سوييس با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که «چارچوب» های توافق نهايی را مشخص کرده اند.

براساس تفاهم لوزان برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

محمدعلی جعفری در خصوص ادامه مذاکرات هسته ای گفته است:«هر چند بی‌صداقتی و عدم پايبندی آمريکايی‌ها به تعهدات و عدم اعتماد به آنها، مسير سختی را برای آينده‌ اين جهاد ديپلماتيک ترسيم می‌کند، اما مطمئن هستيم همانگونه که رئيس محترم جمهور و وزير محترم امور خارجه و اعضای برجسته‌ اين تيم به صراحت مطرح کردند خط قرمز ما علاوه بر پذيرفتن حق چرخه‌ غنی‌سازی هسته‌ای و تحقيق و توسعه در اين حوزه «لغو همه‌ تحريم‌های مرتبط» به عنوان نقطه‌ مرکزی مطالبات ملت ايران است.»

فرمانده سپاه پاسداران همچنين اظهار داشته است:«از دستگاه هوشمند و شجاع ديپلماسی کشور انتظار می‌رود در فرصت تعيين کننده‌ پيش رو، حداکثر ظرفيت‌های قدرتمند خود و مجموعه نظام را برای عزّت انقلاب اسلامی و کشور و نيز لغو همزمان تحريم‌ها به کار گيرد.»

وی اضافه کرده است: ملت بزرگ ايران بر اساس شعار نورانی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در يک صف واحد، پشتيبان جبهه‌ی ديپلماتيک هسته‌ای خود خواهند بود و اجازه نخواهند داد القائات گمراه‌کننده‌ دشمن به ويژه آمريکا در موضوع مذاکرات اخير از طريق ترجمه غير واقعی بيانيه مشترک، اعتماد بين دولت و ملت را خدشه‌دار کند.

در حالی فرمانده سپاه از تيم مذاکره کننده هسته ای ايران دفاع کرده است که هنوز آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در اين خصوص اظهار نظر نکرده است.

حمايت فرمانده سپاه از محمد جواد ظريف و تيم مذاکره کننده هسته ای در حالی صورت گرفته است که طی روز های اخير برخی از نمايندگان مجلس عضو جبهه پايداری و همچنين شخصيت های تندرو اصولگرا از بيانيه لوزان انتقاد کرده اند.

حسين شريعتمداری، نماينده رهبر در موسسه کيهان، پيشتر گفته بود، «اسب زين شده را داده‌ايم و افسار پاره تحويل گرفته‌ايم.»

در همین حال، روز سه‌شنبه گروهی با عنوان « دانشجو و طلبه» در اعتراض به تفاهم لوزان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به رغم انتقاد شماری از اعضای جبهه پایداری و برخی تندروهای اصولگرا شماری زیادی ازنمایندگان مجلس و ائمه جمعه از تفاهم لوزان حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG