لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

«اسرائيل ممکن است عليه برنامه هسته ای ايران دست به اقدام يکجانبه بزند»


يووال اشتينيتز
يووال اشتينيتز

يووال اشتينيتز، وزير اطلاعات و امنيت اسرائيل روز پنج شنبه ۲۳ بهمن هشدار داد که اسرائيل ممکن است عليه برنامه های هسته ای ايران دست به اقدام يکجانبه بزند و افزود، حکومت ايران در مذاکره با قدرت های جهانی امتیازات لازم را واگذار نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يووال اشتينيتز به خبرنگاران گفت: «توضيح مشخصی نمی توانم بدهم. اما هنوز همه گزينه ها روی ميز است. ما هيچوقت به خاطر محدوديت های ديپلماتيک از حق اسرائيل برای دفاع از خود صرفنظر نکرده ايم.»

گفت وگو های ايران و کشورهای پنج بعلاوه يک تا رسيدن به يک توافق نهايی و حل بن بست ۱۲ ساله در بحران هسته ای اين کشور هنوز فاصله زيادی دارد. پس از توافق موقتی نوامبر ۲۰۱۳ دو دور گفتگو و مهلت زمانی دستيابی به توافق نهايی به شکست انجاميده است.

شش قدرت جهانی، بريتانيا، چين، فرانسه، روسيه، آمريکا و آلمان اکنون مهلت رسيدن به توافق کلی و سیاسی را تا ۳۱ مارس تمديد کرده اند. درصورت دستيابی به توافق تا تاريخ تعيين شده، گام بعدی رسيدن به يک موافقتنامه همه جانبه تا ۳۰ ژوئن است که شامل نکات فنی نيز خواهد بود.

ايران اتهام تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی را رد کرده و می گويد برنامه های هسته ای آن کشور اهداف صلح آميز دارد.

يووال اشتينيتز، وزير اطلاعات و امنيت اسرائيل گفته است، ايران تا اکنون در مذاکرات روی مسائل اصلی مانند غنی سازی اورانيوم، از بين بردن تاسيسات فنی غنی سازی، وضعيت راکتور اتمی اراک و تاسيسات زير زمينی و مخفی غنی سازی در فردو انعطاف بسيار کمی از خود نشان داده است.

وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل افزوده است، اين تصوير «نا اميد کننده ای است» و او اين موضوع را در نشست امنيتی در مونيخ با يوکيو آمانو، مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح کرده است.

يووال اشتينيتز گفته است: «ايرانی ها تحرک زيادی در مذاکرات نشان نمی دهند و در نتيجه ما بسيار نگران هستيم.»

او افزوده است، توافقی که تنظيم شده «پر از نقاط ضعف و راههای در رو است. اگر توافقی وجود ندارد تکليف همه روشن می شود. اما از آنجاييکه ما شاهد ابراز خوشبينی دو طرف هستيم، به نظر ما اگر تا آخر ماه مارس توافق صورت بگيرد به اين معنی است که اين توافق بدون امتياز دهی و يا انعطاف قابل توجه ای از سوی ايران حاصل شده است.»

يووال استاينيتز گفت: «اگر اين تصوير امروزی باشد، مگر در يک ماه تا ه اندازه می تواند تغيير کند؟»

خبرگزاری فرانسه در ادامه می نويسد، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا پس از ديدار با همتای ايرانی خود محمد جواد ظريف در نشست امنيتی مونيخ، بر تعهد آمريکا برای رسيدن به توافق تا مهلت زمانی تعيين شده تاکيد کرد.

در همين حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نيز روز پنج شنبه تاکيد کرد که او با باراک اوباما رييس جمهور آمريکا بر سر برنامه های هسته ای ايران اختلاف نظر اساسی دارد.

کارشناسان می گويند اکنون ايران و آمريکا دو طرف تعيين کننده برای رسيدن به هر توافق احتمالی هستند.

XS
SM
MD
LG