لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

کوثری: حسین همدانی در حادثه رانندگی در سوریه کشته شده است


حسین همدانی، از فرماندهان سپاه
حسین همدانی، از فرماندهان سپاه

اسماعیل کوثری، نماینده اصولگرای مجلس و از فرماندهان سابق سپاه، روز یکشنه ۱۷ آبان گفته است که حسین همدانی، از فرماندهان سپاه در سانحه رانندگی در سوریه کشته شده است.

اسماعیل کوثری در خصوص چگونگی کشته شدن حسین همدانی در سوریه گفته است: «سردار همدانی وقتی در حال حرکت به سوی منطقه بود، به دلیل باریک بودن جاده و زیاد بودن سرعت، خودروی وی هنگام سبقت از یک کامیون واژگون و بر اثر این حادثه» «دچار ضربه مغزی» و کشته شد.

در حالی اسماعیل کوثری از کشته شدن حسین همدانی در حادثه رانندگی در سوریه خبر داده است که پیش‌تر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بودند که حسین همدانی به نیروهای حکومت اسلامی، داعش، کشته شده است.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص مسئولیت حسین همدانی در سوریه گفته است: «وی در سوریه مسوولیتی نداشت و برای کمک به آنجا رفته بود.»

اسماعیل کوثری در خصوص دلایل بازگشت حسین همدانی به سوریه گفته است: «اخیرا پس از به وجود آمدن همکاری و هماهنگی بین روسیه، ایران، عراق، سوریه و حزب الله، سردار همدانی به خاطر آنکه به کل منطقه آشنایی کامل داشت، به منطقه حلب رفت تا آنجا را از نزدیک مشاهده و در چارچوب‌‌ همان کار مستشاری به فرماندهان نظامی کمک کند.»

اشاره اسماعیل کوثر به عملیات تازه در سوریه پس از حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان بشار اسد است.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه دوشنبه چهارم آبان ماه در خصوص افزایش نیروهای ایرانی در سوریه گفت: «از چند ماه قبل که نظام سوریه به کمک ما بازسازی ارتش را در دستور کار قرار داد و درخواست کمک مستشاری عمیق‌تر از ایران کرد، طبیعتاً نیازمند توسعه آموزش‌ها بود. سطح حضور ما از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافت.»

این فرمانده سپاه همچنین در خصوص افزایش تلفات نیروهای ایرانی در سوریه گفته است: تعداد کشته‌های نیروهای ایرانی «زیاد نیست اما نسبت به گذشته بیشتر به چشم می‌آید.»

گزارش ها حاکی است که با آغاز عملیات تازه نیروهای دولتی سوریه با همراهی حزب الله لبنان و پشتیبانی هوایی روسیه، تاکنون دست کم ۴۲ نیروی نظامی ایرانی کشته شده اند.

با این حالی علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، روز شنبه گفته است که حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در سوریه «با هدف شرکت در جنگ نیست.»

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، اضافه کرده است: «اگر عراق و یمن و دیگر کشورهای همسایه از هم بپاشند بر سر مرزهای ایران چه خواهد آمد اینجاست که حضور ایران به منظور مشاوره در کشورهایی همچون سوریه و عراق لازم و ضروری است.»

پیشتر رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که دست کم دو هزار نیروی ایرانی در کنار نیروهای ارتش سوریه و حزب الله لبنان و با پشتیبانی هوایی روسیه در عملیات تازه در اطراف حلب شرکت دارند. اما ایران پیشتر حضور نیروهای خود را در درگیری رد کرده و گفته بود، این نیرو‌ها نقش مستشاری دارند.

XS
SM
MD
LG