لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

بازديد مسئولان دفتر رهبر ایران از تاسيسات هسته ای فردو، نطنز و اصفهان


تاسیسات هسته ای نطنز
تاسیسات هسته ای نطنز

گزارش رسانه های ايران حاکی است که شماری از مديران و مسئولان دفتر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۷ و پنجشنبه ۱۸ دی ماه جاری از تاسيسات هسته ای فردو، نطنز و اصفهان بازديد کرده اند.

به گزارش روز شنبه ۲۰ ديماه خبرگزاری مهر،اصغر زارعان، معاون سازمان و دبير کميته امنيت و فناوری هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ايران، در اين ديدار دو روزه حضور داشته است.

خبرگزاری مهر اضافه کرده است : روز سه شنبه ۱۶ دی ماه جاری نيز جمعی از مديران کل حراست مراکز وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی از تاسيسات نطنز بازديد کرده اند.

طبق اين گزارش مسئولان دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران و با بخشی از «دستاوردهای دانشمندان و محققين هسته ­ای کشور در حوزه غنی ­سازی آشنا شدند.»

پيشتر علی اکبر ولايتی، مشاور امور بين الملل علی خامنه ای، گفته بود که تصميم نهايی در مسايل راهبردی نظام و از جمله برنامه هسته ای برعهده رهبر جمهوری اسلامی است.

انتشار گزارش ديدار مسئولان دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران از تاسيسات هسته ای اين کشور در حالی منتشر شده است که طی روزهای اخير اختلافات در درون جناح های سياسی ايران بر سر چگونگی حل مناقشه هسته ای اين کشور تشديد شده است.

حميدرسايی، نماينده تندرو و عضو جبهه پايداری پيشتر گفته بود :«امروز نماد استقلال کشور چرخه سانتريفيوژ است.»

در همين زمينه غلامعلی حدادعادل، رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس نيز هفته گذشته گفته بود: دفاع از حقوق هسته‌ای و تعداد سانتريفيوژها هم در راستای استقلال کشور است.

اين درحالی است که هفته گذشته حسن روحانی،‌رييس جمهوری ايران، در واکنش به منتقدان مذاکرات هسته ای ايران با شش قدرت جهانی خواستار همه پرسی در مسايل اساسی کشور شده بود.

حسن روحانی گفته بود:‌مگر کسی در ميز مذاکره بر سر اصول و آرمان‌ها بحث می‌کند؟ يک عده در توهمات زندگی می‌کنند. دنيای امروز بحث منافع است.

رئيس جمهوری ايران اضافه کرده بود: «آرمان ما به سانتريفيوژ وصل نيست، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است.»

آقای روحانی همچنين تصريح کرده بود: «در توافق ژنو بخشی از تحريم‌ها در حوزه خودرو، پتروشيمی و کشتيرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده آزاد شد که در مقابل ما شفافيت بيشتری نشان دهيم و بگوييم فلان نوع غنی‌سازی که در حال حاضر به آن نياز نداريم، برای مدتی متوقف می‌شود. آيا اين کار به معنای زير سوال رفتن آرمان‌ها و اصول ما است؟»

ايران و کشور های آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، سال گذشته در ژنو به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق قرار بود که برای دستيابی به راه حلی جامع و نهايی مذاکرات ادامه يابد.

اما به رغم تمديد اين گفت وگو ها، مذاکرات ايران و ۱+۵ روز ۲۶ آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وين اتريش در سطح وزيران خارجه برگزار شد و طرفين نتوانستند در سوم آذر ماه که دومين مهلت تعيين شده برای دستيابی به توافق نهايی بود، به تفاهم برسند.

از اين رو، وزيران امور خارجه ۱+۵ به رغم تاييد پيشرفت گفت‌وگوها اعلام کردند که برای رسيدن به توافق جامع نياز به زمان بيشتری است و تهران نيز با تمديد مذاکرات برای هفت ماه ديگر موافقت کرد.

ظرفیت غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران از جمله مسایل مورد اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ است.

XS
SM
MD
LG