لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

ناطق نوری: مساله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختيارات مقامات عالی نظام است


علی‌اکبر ناطق نوری٬ رييس دفتر بازرسی رهبر ايران،
علی‌اکبر ناطق نوری٬ رييس دفتر بازرسی رهبر ايران،

علی‌اکبر ناطق نوری٬ رييس دفتر بازرسی رهبر ايران، گفته است، تصميم‌گيری در خصوص مساله «حصر» زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی، و مهدی کروبی و «رفع آن» تنها در حوزه اختيارات «مقامات عالی» نظام است.

به گزارش روز شنبه ۱۰ مردادماه خبرگزاری ايسنا، علی‌اکبر ناطق‌ نوری در ديدار برخی از مديران سايت‌های خبری و دانشجويان ارشد و دکترای علوم سياسی در پاسخ به پرسشی درباره تصميم گيری در خصوص ر«فع حصر »، گفته است: «تصميم گيری در خصوص مساله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختيارات مقامات عالی نظام است و بر حسب منافع ملی و خط قرمزها تعيين می‌گردد؛ بنابراين نه آقای روحانی و نه هيچ کس ديگری توانايی ورود و تصميم گيری در خصوص اين موضوع را ندارند.»

شخصيت های سياسی در نظام جمهوری اسلامی ايران از علی خامنه ای، رهبر ايران به عناوين مانند «مقامات عالی نظام» و «يکی از مقام های بلندپايه نظام» ياد می کنند.

زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. در اين مدت نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصيت ها سياسی نسبت به غيرقانونی بودن «تداوم حصر» اين افراد اعتراض کرده اند.

علی اکبر ناطق نوری همچنين در اين نشست گفته است:«رهبری بارها در خصوص مسائل داخلی خط قرمزهای خود را مشخص کرده است؛ بنابراين اين مسئله با گفتن و توصيه حل نخواهد شد. بلکه اگر مقامات عالی مصلحت بدانند و تشخيص بدهند مسئله حل خواهد شد.»

حسن روحانی در جريان رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ وعده داده بود که در صورت پيروزی در انتخابات می‌تواند شرايطی را ظرف يک سال فراهم بياورد که «نه تنها آنها که در حصر هستند آزاد شوند بلکه حتی کسانی هم که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند، آزاد شوند».

وعده برچيدن حصر مهدی کروبی٬ ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد به رغم گذشت بیش از دو سال هنوز محقق نشده است. همسر مهدی کروبی پیشتر در نامه‌ای به وزیر اطلاعات ایران، از عملکرد این وزارتخانه نسبت به حصر خانگی دو نامزد انتخابات سال ۸۸، به شدت انتقاد کرده و گفته بود که در دولت حسن روحانی «بی‌مسئولیتی» مجریان حصر بیشتر از قبل شده‌است.

انتقاد از برنامه انتخاباتی نيروهای« معتدل»

علی اکبر ناطق نوری در بخشی ديگری از اظهارات خود از نحوه فعاليت های انتخاباتی « اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل» برای مجلس دهم انتقاد کرده است.

رييس بازرسی دفتر رهبر ايران گفته است:« من از ابتدا در درون جريان‌های سياسی کشور حضور داشتم و کاربلد اين کار هستم؛ بنابراين معتقدم در شرايط فعلی نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرايان معتدل برنامه مشخصی برای انتخابات نداشته و ندارند.»
وی اضافه کرده است:« بنابراين اين انتقاد به جريان های معتدل سياسی کشور وارد است که هيچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. اين در حالی است که من شنيده‌ام و از نشانه‌هايش هم مشخص است که برخی جريان‌های تندرو و افراطی که من آن‌ها را قبول ندارم در برخی گروه‌های سياسی با برنامه‌ريزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند.»

با اين حال، علی اکبر ناطق نوری با اشاره به اين که «من هيچ گاه از عرصه سياسی کشور قهر نکرده‌ام» تصريح کرده است:«در دنيا رجال سياسی برای کار سياسی عمری را تعريف می‌کنند، بعد از اين‌که عمر کار سياسی به پايان رسيد آنها به اتاق‌های فکر می‌روند. در آمريکا هنوز از کارتر استفاده می‌شود و او در اتاق فکر حضور دارد ولی ما می‌خواهيم مدام بياييم تا موتور بسوزانيم اين غلط است، بايد با فرصتی که فراهم می‌کنيم زمينه حضور جوانان به وجود آيد.»

علی اکبر ناطق نوری رييس مجلس پنجم در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۷۶ از محمد خاتمی شکست خورد.

XS
SM
MD
LG