لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

شمار کشته های زلزله نپال به بيش از هزار و ۸۰۰ نفر رسيد


در حالی که مقام های نپالی می گويند، شمار قربانيان زمين لرزه روز شنبه به بيش از ۱۸۰۰ نفر رسيده است، تلاش نيروها و گروه های امداد و نجات روز يکشنبه برای کمک به آسيب ديدگان همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز اين در حالی است تعداد زيادی از مردم روز یکشنبه با دستان خالی در حال کشف و شناسايی و استخراج زخمی ها و کشته شدگان از زيرآوارها هستند.

به گفته مقام های نپال در زمين لرزه ۷.۸ ريشتری روز شنبه دستکم يک هزار و ۸۰۵ نفر کشته و بيش از چهار هزار ۷۰۰ نفر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری ها، زلزله روز شنبه ۲۵ آوریل مرگبارترين زلزله در بيش از ۸۰ سال اخير در نپال بوده است. طبق اين گزارش ها مرکز اين زمین لرزه ۷.۸ ريشتری در ۸۰ کيلومتری شرق شهر پرجمعيت پوکاهرا اعلام شده است.

دولت نپال ضمن اعلام وضعيت فوق العاده در مناطق آسيب‌ديده از زلزله از جامعه بين المللی برای مقابله با اين بحران در خواست کمک کرده است.

منیندرا رجیل، وزیر اطلاعات نپال گفته است: ما خواهان کمک آن دسته از سازمان و آژانس های بین المللی هستیم که دارای تجربیات لازم در زمینه رویارویی با چنین بحران هایی هستند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که ده ها هزار نفر از مردم نپال شب در فضای باز به سر برده‌اند. بازماندگان زلزله، کسانی که خانه‌هایشان تخریب نشده نیز از بازگشت به خانه‌های خود هراس داشته‌اند. بخش گسترده‌ای از مناطق زلزله زده همچنان فاقد و آب است.

در همین حال، مقامات محلی گفته اند، پس‌لرزه‌های قوی صبح یک‌شنبه، عملیات امداد و نجات را دچار اختلال کرده است.

سقوط بهمن در پناه‌گاه‌های کوه اورست در روز شنبه نيز به مرگ دست‌کم هشت تن انجاميده است. مقام های نپال می گويند، در بين قربانيان کوهنوردان با مليت های خارجی ديده می شود.

مقام‌های هند نيز گفته‌اند زلزله روز شنبه دست‌کم ۳۴ کشته در اين کشور برجای گذاشته است.

وزارت گردشگری نپال نیز اعلام کرده است که دستکم ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی همزمان با فصل بهار و آغاز فصل کوهنوردی هم اکنون در نپال به سر می برند.

از سوی ديگر، فدراسيون فوتبال ايران اعلام کرده است تمامی اعضای تيم فوتبال دختران زير چهارده سال ايران که به نپال سفر کرده است سالم هستند و آسيبی به آنها نرسيده است.

در اين زمين‌لرزه برج تاريخی داراهارا به ارتفاع شصت و دو متر ويران شد.

زمین لرزه در سال ۱۹۳۴ در نپال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشته بود.

XS
SM
MD
LG