لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

آرشیو آنلاین نشریات ایرانی در دانشگاه منچستر


دانشگاه منچستر آرشیوی از نشریات ایرانی را گردآوریی کرده و در دسترس پژوهشگران و محققان مسایل ایران قرار داده است.

به گزارش وب سایت کتابخانه دانشگاه منچستر، مطالعات خاورمیانه در این دانشگاه عمری بیش از صد و پنجاه سال دارد و بخش ایران، «جایگاه ویژه‌ای از اواخر قرن نوزدهم» در آن پیدا کرده است. تدارک این آرشیو آنلاین «به منظور تسهیل کار دانشجویان، اساتید و محققانی است که در حوزه تاریخ معاصر ایران فعالیت می‌کنند.» هدف دسترسی آسان محققان به تاریخ حوادث تاریخی است که در این نشریات ثبت شده است.

به نوشته وبسایت کتابخانه دانشگاه منچستر، «این روزنامه‌ها و مجلات «بینش منحصر به فردی» به ریز وقایع تاریخ معاصر ایران از جمله کودتای مرداد ۱۳۳۲، انقلاب اسلامی و یا تحولات اصلاح‌طلبانه سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱ به پژوهشگران می‌دهد.

دانشگاه منچستر در خصوص علت جمع آوری این آرشیو دیجیتال، با اشاره به وجود آرشیو مقالات و جزوات چاپ ایران در دانشگاهایی مثل آکسفورد، کمبریج و سواس،‌ نوشته است که آرشیو جامعی از مقالات و نشریات ایرانی حتی در این دانشگاه‌ها، که به داشتن رشته‌های مطالعات خاورمیانه شناسی معروف هستند، وجود ندارد.

«پژوهشگران حوزه ایران که نیاز به دسترسی به نشریات فارسی زبان دارند مجبور به سفر به کشورهای ایران، آمریکا یا دیگر کشورهای اروپایی هستند تا منابع مورد نیاز را در کتابخانه‌های دیگر یا در کلکسیون‌های شخصی بیابند.»

دانشگاه منچستر اعلام کرده است که این پروژه قرار است این ضعف موجود در منابع مربوط به مطالعات حوزه ایران شناسی در بریتانیا را از بین ببرد.

در این آرشیو دیجیتال نسخه‌های کمیاب یا نایابی از مجلاتی که تا کنون در خارج از ایران دیده نشده اند، موجود است. در حال حاضر آرشیو ۲۳ مجله و روزنامه ایرانی ( بیش از ۱۲ هزار صفحه) در وب سایت کتابخانه دانشگاه منچستر موجود است. از جمله این نشریات می‌توان به ۱۶۵ شماره آیندگان، ۱۵۰ شماره رستاخیز، ۱۶ شماره روزنامه آهنگر، دو جلد از تهران مصور و ده جلد از رونامه کیهان اشاره کرد.

تمام نشریات این پروژه در وبسایت دانشگاه منچستر و به طور رایگان در اختیار عموم است.

XS
SM
MD
LG