لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

رفسنجانی: حمله به اماکن دیپلماسی بحران های منطقه ای را تشدید می کند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت

به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ۱۳ دیماه گفته است، حمله اماکن دپیلماتیک باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود.

به گزارش، ایسنا، اکبر هاشمی رفسنجانی با «تقبیح حمله به کنسولگری و سفارت عربستان سعودی و با تأکید بر ضرورت همراهی و همکاری همه کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنگ و خون‌ریزی و تنش در جهان اسلام،» گفته است: هر پدیده‌ای راه‌حلی منطقی و مناسب خود را طلب می‌کند و حرکات افراطی و حمله به اماکن دیپلماسی و تخریب و خشونت، ادامه راه را سخت و بحران‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند.»

روز شنبه عربستان سعودی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرد. اعدام این روحانی شیعه واکنش های گسترده ای در ایران و شماری از کشورهای منطقه در پی داشت.

در تهران و مشهد تجمع هایی در اعتراض به اعدام شیخ نمر برگزار شد که شماری از افراد حاضر در این تجمع ها با ورود به محوطه سفارت و کنسولگری عربستان بخشی هایی از این اماکن دیپلماتیک را به اتش کشیدند.

ساعاتی پس از اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، عربستان اعلام کرد که روابط خود با ایران را قطع کرده و از دیپلمات های ایرانی خواست تا ظرف ۴۸ این کشور را ترک کنند.

انتقاد ازمواضع روحانی در قبال حمله به سفارت عربستان

در مین حال، دو نماینده مجلس ایران و تعدادی از رسانه‌های اصولگرا، ضمن اعتراض به بیانیه رئیس جمهوری ایران مبنی بر محکومیت همزمانِ حمله به سفارت و کنسولگری عربستان و اعدام شیخ نمر، به گفته آنان «دیپلماسی ضعیف» دولت حسن روحانی در قبال عربستان سعودی را «عامل اصلی» حمله به سفارت این کشور دانستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای مجلس که مواضعی نزدیک به جبهه پایداری دارد، روز یکشنبه، ۱۳ دی، گفت: «شأن رئیس جمهور نبود که در یک بیانیه رسمی برای شهادت یک عالم به حوادث تهران و مشهد اشاره کند.»

وی اضافه کرد: «بهتر بود رئیس جمهور دستورات مربوط به این موضوعات را به صورت جداگانه و آنهم به صورت محرمانه به وزرا می‌داد.»

خبرگزاری مهر نیز در یادداشتی از اینکه بخش زیادی از پیام آقای روحانی در محکومیت اعدام شیخ نمر به موضوع حمله به سفارت عربستان سعودی اختصاص یافته است، انتقاد کرد.

درهمین حال مهدی هاشمی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، نیز دلیل حمله به سفارت عربستان سعودی را «کارساز» نبودن دیپلماسی دولت حسن روحانی دانست.

وی تاکید کرد که اگر دولت آقای روحانی به حادثه صدور حکم اعدام برای شیخ نمر «جدی‌تر ورود» می‌کرد، شاید می‌شد، «تمهیداتی» برای جلوگیری از اعدام او و حادثه حمله به سفارت عربستان «اندیشید.»

در همین حال وب سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس، در یادداشتی اعلام کرد که «دیپلماسی ضعیف» دولت حسن روحانی در قبال حادثه منا، عامل بوجود آمدن «حس نفرت روزافزون» نسبت به دولت عربستان سعودی و حمله به سفارت این کشور شده است.

این وب سایت، پذیرفته نشدن درخواست ملاقات وزیر خارجه ایران از سوی وزیر خارجه عربستان و بازنگشتن حسن روحانی از اجلاس سازمان ملل به ایران پس از حادثه منا را از جمله نشانه‌های «دیپلماسی ضعیف» دولت حسن روحانی در این حادثه دانسته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز یک شنبه درپیامی ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر، در عین حال گفته است که حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد «به هیچ عنوان قابل توجیه نیست» و «توهین به نظام» است.

حسین سبحانی نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی را «نادرست و عجولانه» خواند و گفت که «قطعا هر اقدام احساسی که در آن به منافع ملی توجه نشود، برای کشور عوارض و هزینه بسیاری دارد.»

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، عضو حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز این اقدام را «ناشایست» خواند.

درهمین حال ضرغام صادقی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت که اعتراض‌ها به اعدام شیخ نمر، نباید به گونه‌ای باشد که به «دستاویزی برای خدشه وارد کردن به جمهوری اسلامی» تبدیل شود.

کمال الدین پیر موذن، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز در واکنش به این حادثه گفت که «دام گستری‌های جریان‌های افراطی و اشخاص معلوم الحال و گروه‌های خودسر در حق دولت و ملت پایانی ندارد» و «به منافع ملت آسیب فراوان زیانباری» می‌رساند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، خبر داده است که ۴۰ نفر از «کسانی که در ورود به ساختمان سفارت نقش داشته اند شناسایی و دستگیر شده اند و تحقیقات برای شناسایی دیگر افراد موثر در این حادثه ادامه دارد.»

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، خبر داد که وزیر کشور به معاونت امنیتی خود و استاندار تهران دستور داده که پرونده عاملان این حادثه «با قاطعیت، تهیه، تنظیم، تکمیل» و به قوه قضائیه معرفی شود.

XS
SM
MD
LG