لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۲

روحانی: کسی به خاطر فعاليت روزنامه نگاری در ايران دستگير نمی شود


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز جمعه چهارم مهرماه گفته است که فکر نمی کند که افراد به خاطر فعاليت های روزنامه نگاری در ايران بازداشت شده باشند.

حسن روحانی که با کريستين امانپور، خبرنگار شبکه تلويزيونی «سی ان ان» صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص بازداشت روزنامه نگاران در ايران گفته است: «البته فکر نمی کنم فردی به خاطر روزنامه نگاری، يا به خاطر فعاليت رسانه ای دستگير شده باشد. يک فرد می تواند يک خبرنگار و يک گزارشگر باشد و جرم مرتکب شود.»

طبق اين گزارش رييس جمهوری ايران اضافه کرده است: چنين جرمی ضرورتا می تواند با شغل و حرفه آنها مرتبط نباشد .

در حالی حسن روحانی در خصوص بازداشت روزنامه نگاران در ایران اظهار نظر کرده است که نهادهای بین المللی چون «گزارشگران بدون مرز» می گوید، شمار زیادی از فعالان رسانه ای در ایران در بازداشت به سر می برند.

گزارشگران بدون مرز در خردادماه سال جاری، حسن روحانی را به تحقق وعده‌های انتخاباتی خود فرا خوانده و تاکید کرده بود که در دوران ریاست جمهوری او هنوز «موج بازداشت فعالان رسانه‌ای ادامه دارد».

طبق اعلام این سازمان، هم‌اکنون ۵۸ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار در زندان‌های ایران به‌سرمی‌برند که ۲۵ تن از آنان در فاصله یک سال گذشته بازداشت و زندانی شده‌اند.

کريسيتن امانپور پيش از مطرح کردن اين سوال به اسامی شماری از کسانی که با تابعيت دوگانه هم اکنون در زندان های ايران به سر می برند، از جمله به جيسون رضاييان خبرنگار روزنامه واشنيگتن پست و همسرش، اشاره کرد.

جيسون رضاييان، خبرنگار روزنامه واشينگتن‌پست با تابعیت ایران و آمریکا، و يگانه صالحی همسر او و خبرنگار روزنامه نشنال امارات متحده عربی ۳۱ تيرماه سال جاری در منزلشان در تهران توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت شدند.

مقام‌های دولت يازدهم تاکنون درخصوص بازداشت جيسون رضاييان به طور مشخص اظهار نظر نکرده‌اند. با اين وجود چندين رسانه نزديک به دستگاه‌های امنيتی با انتشار مطالبی، اتهاماتی را به جيسون رضاييان به «جاسوسی» متهم شده و اينکه او مامور امنيتی يک سازمان آمريکايی در ايران بوده است.

روزنامه وطن امروز، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران شهرت دارد، در مطلبی نوشت که جيسون رضاييان مديريت تهيه ويديوی موسوم به «هپی» را به عهده داشته است.

عمليات ائتلاف عليه داعش

حسن روحانی دربخش ديگری از مصاحبه خود با شبکه «سی ان ان» به حملات هوايی به گروه خلافت اسلامی(داعش سابق) اشاره کرده و گفته است: عمليات عليه تروريست‌ها را نيازمند برنامه‌ريزی و اقدامات جامع فرهنگی، اجتماعی، سياسی، اقتصادی، اطلاعاتی و عملياتی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت، رييس جمهوری ايران گفته است: گروه‌های تروريستی مدام در حال حرکت هستند و يک ارتش منظم نيستند که با يک بمباران صدمه ببينند؛ عمليات هوايی بيشتر حالت روانی و نمايشی دارد تا اينکه بتواند تروريسم را از بين ببرد.

ایران از منتقدان حملات هوایی علیه گروه خلافت اسلامی در سوریه است و حسن روحانی، اول مهرماه گفته بود که حمله آمریکا و متحدانش به مواضع گروه «خلافت اسلامی» در سوریه خلاف قوانین و حقوق بین‌الملل است چرا که از دولت بشار اسد اجازه گرفته نشده است.

XS
SM
MD
LG