لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

سعود الفيصل، وزير امور خارجه سابق عربستان درگذشت


سعود الفيصل به مدت ۴۰ سال وزير امور خارجه عربستان بود
سعود الفيصل به مدت ۴۰ سال وزير امور خارجه عربستان بود

گزارش‌ها حاکی است که سعود الفيصل، وزير سابق امور خارجه عربستان سعودی، روز پنجشنبه ۱۸ تيرماه درگذشت. وی به مدت ۴۰ سال وزير امور خارجه عربستان بود و دو ماه پيش از اين سمت کنار گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سعود الفيصل در سال ۱۹۷۵ به عنوان وزير امور خارجه عربستان منصوب شد و نقش مهمی در تدوين موضع این کشور ثروتمند در قبال بسياری از بحران‌های خاورميانه بر عهده داشت.

با برکناری سعود الفيصل، عادل الجبير، سفير سابق عربستان در آمريکا جايگزين وی و عهده‌دار سمت وزارت خارجه عربستان شد.

سعود الفیصل متولد سال ۱۹۴۰ بود. وی دومين فرزند ملک فيصل بن عبدالعزيز و برادرزاده سلمان بن عبدالعزيز پادشاه جديد عربستان بود.

سعود الفيصل نفوذ قابل توجهی در ديپلماسی و سياست خارجی عربستان سعودی داشت و حتی بعد از اينکه از اين مقام کنار گذاشته شد، هنوز به عنوان مشاور پادشاه عربستان و در مناسبات خارجی حضور داشت.

حتی پيش از وقايع موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱، سعود الفيصل نقشی مهم در خاورميانه برعهده گرفت.

در اکتبر سال ۱۹۷۵ و در زمانی که به مقام وزارت خارجه منصوب شد، نه مصر و اسرائيل با هم صلح کرده بودند، نه ياسر عرفات جنبش مقاومت فلسطين را پايه‌گذاری کرده بود. شاه ايران در مقام سلطنت بود و صدام حسين جوان هم در عراق در حال بالا رفتن از نردبان قدرت بود.

سعود الفيصل در جريان حمله اسرائيل به لبنان در سال ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ حضور داشت. شاهد انتفاضه فلسطينی‌ها در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ بود. شاهد حمله عراق به ايران در سال ۱۹۸۰ بود و همچنين حمله عراق به کويت در سال ۱۹۹۰ و نيز عمليات آزادسازی کويت در سال ۲۰۰۳.

XS
SM
MD
LG