لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

مدعیان فوتبال آسیا در تب و تاب جام ملت‌ها


در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز شانزدهمين دوره جام ملت‌های آسيا، تيم‌های مدعی با برگزاری بازی‌های دوستانه آماده درخشش در مهم‌ترين رويداد فوتبالی در قاره کهن می‌شوند. ايران در گروه سوم به عنوان سرگروه با امارات، قطر و بحرين رويارو خواهد شد.

تيم ملی ايران سابقه سه بار قهرمانی در اين مسابقات را دارد اما آخرين بار در سال ۱۹۷۶ به قهرمانی رسيده و پس از انقلاب اسلامی نتوانسته جام قهرمانی را نصيب خود کند. ياران جواد نکونام اگر در استراليا بتوانند روی سکوی نخست بايستند، طلسم ۳۹ ساله را خواهند شکست.

در مسابقات تدارکاتی برگزار شده، ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در ديداری دوستانه با شش گل از سد هندوراس گذشت. در اين بازی که ۴۳ هزار تماشاگر داشت يوشيدا، هوندا، اندو، اينويی(دو بار) و تويدا برای شاگردان خاوير آگيره گل زدند.

ژاپن پس از جام جهانی، با اروگوئه، ونزوئلا، جامائيکا و برزيل نيز بازی کرد و پيش از آغاز جام شانزدهم به مصاف استراليا هم خواهد رفت.

تيم ملی کره جنوبی هم با هدايت اولی اشتيليکه از آلمان قبل از سفر به تهران، راهی اردن شد و در اين کشور توانست ميزبان خود را با يک گل شکست دهد. گيو وون هان تک گل اين تيم را به ثمر رساند.

کره جنوبی شنبه شب برای مصافی انتقامی اما در قالب ديداری دوستانه وارد تهران خواهد شد. اين ديدار سه شنبه ۲۷ آبان در ورزشگاه آزادی به قضاوت والنتين کوالنکو از ازبکستان برگزار می‌شد.

کره جنوبی در هر دو بازی رفت و برگشت مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در اولسان و تهران، مغلوب شاگردان کارلوس کی‌روش شد.

کره‌ای‌ها پس از جام جهانی در برابر ونزوئلا، اروگوئه، پاراگوئه، کاستاريکا و اردن قرار گرفتند. اين در حالی است که ايران فقط دو بازی غير رسمی با تيم‌های اشتوريل پرتغال و تيم ب بنفيکا برگزار کرده.

در مسابقات شورای همکاری خليج فارس نيز رقبای همگروه ايران در جام ملت‌های آسيا به ميدان رفتند. در دور نخست، قطر در برابر عربستان به تساوی ۱-۱ رسيد، ابراهيم ماجد گل مساوی تيم قطر را به ثمر رساند. بحرين ديگر همگروه ايران هم در برابر يمن به تساوی بدون گل رسيد.

کارلوس کی‌روش درباره بازی دوستانه با کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت: در ابتدا از بازيکنانی که در بازی آخر مقابل کره‌جنوبی بازی کردند استفاده کنيم و پس از اين که مدتی از بازی گذشت از بازيکنان جوانی که به تازگی به تيم ملی دعوت کردم، استفاده خواهم کرد.

سرمربی تيم ملی ايران در واکنش به انتقاداتی از فهرست تيم ملی می‌شود، گفت: تيم ملی جايگاهی شبيه سوپر مارکت ندارد که بخواهيم به صورت تصادفی بازيکن انتخاب کنيم. البته نبايد اين گونه باشد که بازيکنی فکر کند که کارت اعتباری دارد و هميشه فيکس است. سعی کردم نگرشی در تيم ملی ايجاد کنم که بازيکنان با تلاش در تيم ملی حضور داشته باشند.

او از مرتضی‌ پورعلی‌گنجی، سردار آزمون، وريا غفوری‌، حبيب گردانی و تعدادی بازيکن ديگر، به عنوان جوانانی ياد کرد که ميانگين سنی اين تيم را تا ۲۳ سال کاهش داده‌اند اما باز هم "بعضی‌ها می‌گويند تيم جام‌جهانی را برای جام ملت‌ها آماده می‌کنم."

کی‌روش يادآور شد: انتقاد از سوی افرادی مطرح می‌شود که دستاور خودشان برای فوتبال ايران صفر بوده، گرچه در فوتبال يک دادگاه وجود دارد که رای آن هميشه منصفانه است و آن دادگاه نتيجه بازی است.

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران با بيان اين که ۱۰ سال قبل بازيکنان ايرانی در ليگ‌های اروپايی حضور داشتند، گفت: آن زمان کره‌جنوبی حتی يک بازيکن هم در اروپا نداشت اما در حال حاضر پنج بازيکن کره در آلمان و سه بازيکنش در انگلستان به صورت فيکس بازی می‌کنند.

کی‌روش در پاسخ به اين سوال که آيا برای کسب موفقيت در جام ملت‌های آسيا تضمينی می‌دهد، گفت: نه! نمی‌توانم قولی بدهم. هيچ مربی در جهان نمی‌تواند قولی برای موفقيت بدهد اما اين قول را می‌دهم که بيشترين تلاش را داشته باشيم و با تمام وجود بجنگيم و سعی کنيم از هر بازی سه امتيا‌ز را به دست بياوريم.

سرمربی سابق رئال مادريد و تيم ملی پرتغال تاکيد کرد در حال حاضر بر اساس رنکينگ فيفا ايران تيم شماره يک آسياست ولی همه می‌دانند که ايران تيم اول آسيا نيست و اين کره جنوبی و ژاپن هستند که تيم‌های اول و دوم آسيا به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG